1-7-1- روش گردآوری اطلاعات
برای گردآوری دادهها و اطلاعات در این پژوهش از چند روش و منبع استفاده شده است :
الف- برای گردآوری اطلاعات ادبیات نظری پژوهش از روش کتابخانهای و منابع دنیای مجازی بهره گرفته شده است.
ب- برای جمعآوری دادههای بازاریابی از منابع موجود آماری در استان و همکاری کارشناسان و روسای ادارات مخابرات شهرستانها استفاده شده است. رجوع به سازمانهایی از قبیل شهرداریها، شهرکهای صنعتی و مسکن و شهرسازی بخش دیگری از منبع آماری این پژوهش محسوب میشود.
1-7-2- ابزار گردآوری اطلاعات
در گردآوری اطلاعات نیز از دو ابزار بهره گرفته شده است: 1- از سیستم زنده شبکه موبایل برای استخراج دادههای ترافیکی و 2- از فرمهای برگرفته از جلسات طوفان مغزی جهت جمع آوری اطلاعات بازاریابی جغرافیایی.
1-7-3- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات
به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات از دو نرم افزار اکسل و ایویوز 7 استفاده شده است. از نرم افزار اکسل برای دستهبندی و محاسبه برخی شاخصهای آمار توصیفی و از نرم افزار ایویوز 7 برای برآورد مدل و برازش مدل انتخابی. لازم به ذکر است به علت متنی بودن برخی دادههای شبکه، از نرمافزار EDITOR XML برای تبدیل دادههای ترافیکی قابل استفاده در نرم افزار EXCELL استفاده میگردد.
1-8 – دلایل انتخاب جامعه مورد مطالعه
انتخاب استان مازندران به عنوان جامعه مورد مطالعه بنا به چند دلیل صورت گرفته است:
1 – 9 – قلمرو پژوهش
یک مطلب دیگر :
1-9-1- قلمرو موضوعی پژوهش
قلمرو موضوعی پژوهش مولفههای حوزه بازاریابی جغرافیایی میباشد که با توجه به گستردگی موضوع و محدود بودن امکان پژوهش، بیشتر بر تاثیر آن بر انتخاب نقاط با احتمال جذب مشتری بیشتر و پر مصرف در نتیجه پیشبینی درآمد حاصله به ازای مشترکین آتی تاکید گردید، همچنین تاثیری که می تواند بر نحوهپیاده سازی شبکه جدید داشته باشد.
1-9-2- قلمرو مکانی پژوهش
از نظر مکانی سعی گردید مطالعه و پژوهش در کل جغرافیای استان( شهرها، مناطق حومه ای، روستایی، تجاری، صنعتی، دانشگاهی و راه های اصلی و ترانزیتی) صورت گیرد.
1-9-3- قلمرو زمانی
قلمرو زمانی پژوهش محدود به بازه زمانی زمستان 1392 لغایت تابستان 1393 می باشد.
1-10- محدودیت های پژوهش
اجرای این پژوهش به علت نو بودن موضوع از چند جنبه دارای محدودیت بوده است :