دانلود پایان نامه های ارشد

پروژه - تحقیق - سمینار : دانلود پایان نامه های ارشد

دانلود پایان نامه های ارشد

پروژه - تحقیق - سمینار : دانلود پایان نامه های ارشد

دانلود ارشد ارزیابی و رتبه بندی شرکتهای تولیدی بر اساس کارت امتیازی متوازنBSC

1-17-2. رویکردهای تک بعدی سنجش عملکرد. 23
1-1-17-2. حسابداری منابع انسانی. 24
2-1-17-2.. ارزش افزوده اقتصادی.. 24
3-1-17-2.. مدل هزینه یابی بر مبنای فعالیت.. 24
4-1-17-2. سرمایه فکری.. 25
2-17-2. رویکردهای چند بعدی سنجش عملکرد. 25
1-2-17-2. رویکرد ذینفع. 25
2-2-17-2. کارت امتیازی متوازن. 26
شکل شماره 1 ـ 2 رابطه بین جنبه های کارت امتیازی متوازن (زنجیردار و همکاران،1389). 27
18-2 . روش ارزیابی متوازن به عنوان یک سیستم مدیریت استراتژیک.. 27
19-2.الگوی کارت امتیازی متوازن. 29
20-2.عناصر کلیدی کارت امتیازی متوازن. 29
21-2.وجوه کارت امتیازی متوازن. 30
1-21-2. وجه مالی. 30
2-21-2. وجه مشتری.. 31
3-21-2. وجه رشد و یادگیری.. 31
4-21-2. وجه فرایندهای داخلی. 31
شکل 2-2. تبدیل استراتژی سازمان به چهار وجه کارت امتیازی متوازن. 32
22-2. مزایا و کاربردهای کارت امتیازی متوازن. 32
23-2.  محدویت های کارت امتیازی متوازن. 33
24-2. گام های پیاده سازی کارت امتیازی متوازن. 34
25-2. استراتژی و کارت امتیازی متوازن. 35
1-25-2. تفسیر چشم انداز 35
2-25-2. ارتباط و مرتبط سازی.. 35
3-25-2. برنامه ریزی تجاری.. 36
4-25-2. بازخورد و یادگیری.. 36
26-2.ارزیابی متوازن در بخش های عمومی و دولتی. 37
27-2. معرفی روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP) 38
1-27-2. روش تحلیل سلسله مراتبی AHP. 38
2-27-2. فرآیند تصمیم گیری سلسله مراتبی گروهی. 39
3-27-2. ویژگی های روش تحلیل سلسله مراتبی AHP. 41
28-2.واکاوی ادبیات پژوهش… 41
1-28-2.واکاوی ادبیات پژوهش در جهان. 41
جدول شماره3-2 .خلاصه تحقیق های انجام شده درجهان. 47
2-28-2.واکاوی ادبیات پژوهش در ایران. 48
29-2.چارچوب و مدل  پژوهش… 51
شکل5-2 :مدل پزوهش (کاپلان و نورتون ،2000) 51
30-2 .تاریخچه شرکت های تولید کننده اکسل سایپا 51
31-2 .تاریخچه شرکت های تولید کننده بهران محور سایپا 52
فصل سوم. 53
روش شناسی تحقیق. 53
1-3 مقدمه. 54
2-3 روش تحقیق. 55
3-3 مدل تحقیق و شیوه اندازه گیری متغیر ها 56
شکل 1-3 مدل مفهومی تحقیق برگرفته از مدل BSC (کاپلان ونورتون 1992) 56
جدول 1-3 فهرستی از شاخصه ها و استرا تژی های شرکت مورد بررسی با رویکرد مدل BSC. 57
4-3روش تجزیه و تحلیل داده‌ها 58
5-3 جامعه  و نمونه آماری.. 58
6-3 روش نمونه گیری.. 61
6-3 روش جمع آوری اطلاعات وابزار گردآوری.. 61
7-3 مقیاس و طیف ابزار اندازه‌گیری.. 62
جدول 2-3 امتیازبندی مقیاس تحقیق. 63
8-3روایی یا اعتبار پرسشنامه. 63
9-3پایایی. 63
جدول 3-3 شاخص تصادفی (مهرگان،1383،ص173) 65
شکل1-3 ضریب پایایی پرسشنامه دوم برای نمونه آماری شرکت محورسازان کوشا 67
شکل2-3 ضریب پایایی پرسشنامه دوم برای نمونه آماری شرکت گاما خودرو 67
شکل3-3 ضریب پایایی پرسشنامه دوم برای نمونه آماری شرکت بهران محور 67
شکل4-3 ضریب پایایی پرسشنامه سوم. 67
فصل چهارم 68
تجزیه و تحلیل داده‌ها 68
1-4 مقدمه‏. 69
2-4 تعیین وزن معیارها و زیر معیارها با استفاده از روش AHP. 70
شکل 1-4 نمایش سلسله مراتب یک مسئله تحقیق.. 71
جدول 1-4 ارزش گذاری شاخص‌ها نسبت به هم. 72
1-2-4 تعیین وزن مناظر مدل BSC با استفاده از نرم افزار EXPERT CHOICE. 73
شکل 2-4 خروجی نرم افزار وزن دهی مناظر رویکرد BSC. 73
2-2-4 تعیین وزن زیر شاخصه های مناظر مدل BSC با استفاده از نرم افزار EXPERT CHOICE. 74
1-2-2-4 وزن شاخصه های منظر مالی. 74
شکل 3-4 خروجی نرم افزار وزن دهی شاخصه های مالی. 74
2-2-2-4 وزن شاخصه های منظر فرآیندهای داخلی. 75
شکل 4-4 خروجی نرم افزار وزن دهی شاخصه های فرآیندهای داخلی. 75
3-2-2-4 وزن شاخصه های منظر مشتری.. 76
شکل 5-4 خروجی نرم افزار وزن دهی شاخصه های مشتری.. 76


4-2-2-4 وزن شاخصه های منظر رشد و یادگیری.. 77
شکل 6-4 خروجی نرم افزار وزن دهی شاخصه های رشد و یادگیری.. 77
جدول:2-4 شاخصه ها وزیر شاخصه های ارزیابی شرکت های مورد مطالعه بر مبنای رویکرد BSC. 78
3-4 آزمون نرمال بودن داده ها 79
7-4شکل خروجی نرم افزار آزمون کولموگروف اسمیرنوف.. 79
شکل 8-4: خروجی نرم افزار آزمون کولموگروف اسمیرنوف.. 80
4-4 تشکیل کارت امتیازی متوازن شرکت تولیدی محورسازان  گروه کوشا 80
جدول:3-4 تشکیل کارت امتیازی متوازن شرکت تولیدی محورسازان گروه کوشا 81
5-4  آزمون فرضیه های مرتبط با جامعه آماری اول( شرکت محورسازان  گروه کوشا) 82
1-5-4 آزمون فرضیه اول. 82
2-5-4 آزمون فرضیه دوم 82
شکل 9-4: خروجی نرم افزار آزمون تی استیودنت  فرضیه 2(شرکت محورسازان کوشا) 82
3-5-4 آزمون فرضیه سوم 83
شکل 10-4: خروجی نرم افزار آزمون تی استیودنت  فرضیه 3(شرکت محورسازان کوشا) 84
4-5-4 آزمون فرضیه چهارم 84
شکل 11-4: خروجی نرم افزار آزمون تی استیودنت  فرضیه 4(شرکت محورسازان کوشا) 86
6-4 تشکیل کارت امتیازی متوازن شرکت تولیدی گاما خودرو. 86
جدول:4-4 تشکیل کارت امتیازی متوازن شرکت تولیدی گاما خودرو 87
7-4  آزمون فرضیه های مرتبط با جامعه آماری دوم (شرکت گاماخودرو) 88
1-7-4 آزمون فرضیه اول. 88
2-7-4 آزمون فرضیه دوم 88
شکل 12-4: خروجی نرم افزار آزمون تی استیودنت  فرضیه 2(شرکت گاما خودرو) 88
3-7-4 آزمون فرضیه سوم 89
شکل 13-4: خروجی نرم افزار آزمون تی استیودنت  فرضیه3(شرکت گاما خودرو) 90
4-7-4 آزمون فرضیه چهارم 90
شکل 14-4: خروجی نرم افزار آزمون تی استیودنت  فرضیه4(شرکت گاما خودرو) 91
8-4 تشکیل کارت امتیازی متوازن شرکت تولیدی بهران محور. 92
جدول:5-4 تشکیل کارت امتیازی متوازن شرکت تولیدی بهران محور 93
9-4  آزمون فرضیه های مرتبط با جامعه آماری سوم (شرکت بهران محور) 94
1-9-4 آزمون فرضیه اول. 94
2-9-4 آزمون فرضیه دوم 94
3-9-4 آزمون فرضیه سوم 95
4-9-4 آزمون فرضیه چهارم 96
10-4 رتبه بندی شرکت های مورد بررسی با ترکیب روش AHP و روش SAW 97
15-4 تشکیل ماتریس نرمال تصمیم 100
16-4ماتریس تصمیم نرمال. 100
17-4ماتریس نرمال وزن دار. 100
فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادات.. 103

یک مطلب دیگر :


1-5 مقدمه. 104
2-5 تحلیل نتایج.. 104
1-2-5 تحلیل نتایج به دست آمده از مدل (AHP) 104
جدول 1-5 : وزن ودرجه اهمیت نهایی معیارها و زیر معیارهای ارزیابی عملکرد. 105
2-2-5  نتایج آزمون فرضیه های تحقیق.. 106
3-2-5  نتایج حاصل از مدل SAW… 107
3-5 محدودیت های تحقیق.. 107
4-5 پیشنهادات.. 108
1-4-5 پیشنهادات عملیاتی. 108
2-4-5 پیشنهادات تحقیقات آتی. 109
پیوست ها وضمائم. 111
پیوست شماره 1 نمونه پرسشنامه اول. 112
نمونه پرسشنامه دوم (پرسشنامه داخلی) 116
نمونه پرسشنامه سوم (پرسشنامه مشتری) 117
منابع و ماخذ 119
منابع فارسی. 119
منابع لاتین. 120
چکیده
اغلب سازمان ها به دنبال ارزیابی وضعیت فعلی خود و در پیش گرفتن تمهیداتی برای بهبود آن شرایط در آینده می باشند. از این رو ارزیابی عملکرد یکی از مهمترین موضوعات مورد توجه در مدیریت نوین تلقی می شود. عموما ارزیابی عملکرد صنایع یک عنصر ضروری و اساسی در برنامه ریزی، کنترل و تصمیم گیری اثربخش به شمار می رود.
مقاله حاضر با استفاده از تلفیق تکنیک های تصمیم گیری چند معیاره و کارت امتیازی متوازن، روشی برای ارزیابی عملکرد شرکت های اکسل سازی سایپا ارائه می‌دهد. در ابتدا با نظر متخصصان و همچنین مطالعه پیشینه تحقیق، به جمع‌آوری شاخص های مرتبط با ارزیابی عملکرد شرکت های مربوطه پرداخته شد و سپس با نظر خبرگان ، 36 شاخص کلیدی برای درنظرگرفته‌شد . به‌علاوه، اوزان نسبی شاخص ها و معیارها از طریق  فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP)[1]محاسبه گردید. سپس با استفاده از آزمون تی استیودنت و نرم افزار  spss  فرضیه های تحقیق مورد آزمون قرار گرفت. نهایتا˝ با تلفیق روش AHP و تکنیک [2] SAW به رتبه‌بندی شرکت های سازنده اکسل سایپا  پرداخته شد.
کلمات کلیدی: ارزیابی عملکرد، کارت امتیازی متوازن،فرآیند تحلیل سلسله مراتبی،روش میانگین وزنی ساده 
1-1.مقدمه
از دیرباز شکاف میان عرصه نظر و عمل از جمله مشکلاتی بوده است که گریبانگیر موجودیت های انسانی، چه در بعد فردی و چه در بعد جمعی و سازمانی بوده است. مشکلی که اندیشمندان حوزه های مختلف فکری را برآن داشته تا پاسخ هایی برای آن تدارک ببینند. هر حوزه ای از حوز ه های معارف بشری از منظری به این موضوع پرداخته است. فیلسوفی چون سقراط از عدم امکان مغایرت میان نظر و عمل بحث کرده و معتقد است انحراف و کجروی در عمل مطابق است با انحراف در نظر. فیلسوفی دیگر چون دیوید هیوم از عدم لزوم متابعت بایدهای عملی از هست های نظری صحبت می کند.. فراتر از تلا شهای بشری، این مسأله در صدر آموزه های دینی انبیاء و اولیای الهی قرار داشته است. بطوریکه از سوی حضرت حق، عدم انطباق نظر و عمل و به تعبیر دیگر قول و فعل به شدت مورد نکوهش قرار گرفته و تقبیح شده است.  در علم مدیریت نیز مسأله فوق به دغدغه ای جدی تبدیل شده است؛ بطوریکه نتایج بررسی ها نشان می دهد، 90 درصد از برنامه های راهبردی سازمان ها، در عمل با شکست مواجه می گردند و علت اصلی این امر نیز عدم ارتباط میان” ساحت نظر و عمل “است. بدین معنا که در ساحت نظری، ایده ها و اهداف بیان می شوند و در عرصه عمل، برنامه هایی اجرا می شوند که ارتباط منطقی و قابل سنجشی با آرمان ها وسیاست های تدوین شده ندارند. به بیان دیگر، ریشه این مشکل، در عدم تنظیم و تنسیق مدلی جامع جهت ترجمه چشم انداز و سیاست ها به برنامه های عملیاتی نهفته است. از منظری کارکردگرایانه  تاکنون مدل هایی جهت رفع این مشکل جدی در سطح سازمان های انسانی ارائه شده است که می توان مدل ارزیابی متوازن (BSC) را در زمره مهمترین آنها قلمداد کرد(الوانی و همکاران ،1387).
در این بخش ابتدا بیان مسئله و ضروت انجام پژوهش و سپس اهداف ،سوالات و فرضیات پژوهش عنوان شده است و در ادامه روش و قلمروی پژوهش آمده است و در اخر نیز تعریف مفهومی و عملیاتی ذکر شده است .
2-1 مراحل اجرای تحقیق
شکل 1-1 مراحل اجرای تحقیق
3-1. تشریح و بیان مسئله
در سال­های پایانی 1980مقالات متعددی در نشریات مدیریتی اروپا ­­­­­وامریکا درمورد ناکارآمدی روش­های ارزیابی عملکرد شرکت­ها منتشر شد.
در دوران عصر صنعتی، رویکردهایی که در زمینه سنجش عملکرد شرکت ها و سازمان ها وجود داشت رویکردهایی صرفاً مالی بر مبنای حسابداری بودند که از آن ها تحت عنوان سیستم های سنجش عملکرد سنتی یاد می شود. این رویکردها همیشه تحت شرایط و اصول حسابداری سنتی ای که در آن زمان رایج بود محدود بودند. به تدریج که شرکت ها و سازمان ها وارد عصر اطلاعاتی شدند و مزیت رقابتی خود را در جاهای دیگری غیر از کاهش هزینه و افزایش بهره وری دیدند، این رویکردها نیز توسعه یافتند و از حالت تک بعدی که همان بعد مالی بود به حالت چند بعدی تغییر یافتند(زنجیردار و همکاران،1389).
پیچیده ترشدن مناسبات اقتصادی و مسائل کسب و کار در آستانه ی قرن 21،اتکای شرکت ها به سنجه های مالی برای ارزیابی عملکرد و نشان دادن نقاط قوت و ضعف انها،کم رنگ شد و نارسایی سنجش­های مالی صرف بیش ازپیش نمایان گردید.
به طوری که، روش سنتی ارزیابی عملکرد که عمدتا بر سنجه های مالی استوار بود ،نه تنها در انعکاس کامل دلایل توفیق و یا عدم توفیق شرکت ها کفایت لازم ر انداشتند، بلکه ارتباطی منطقی و­علت ومعلولی بین عوامل محرکه­ی توفیق و دستاورد های حاصله نیز برقرار نمی­کردند . بدین  ترتیب کاپلان و نورتون اعلام کردندکه برای ارزیابی کامل ازعملکرد سازمان می­بایست این عملکرد از چهار زاویه مورد ارزیابی قرارگیرد :
1)منظر مالی    2)منظر مشتری    3)منظر فرایند های داخلی   4 )منظر یادگیری و رشد (کاپلان و نورتون،ترجمه بختیاری ،1383،ص1تا26).
لذا در این پژوهش تلاش می شود تا با استفاده از روش ارزیابی متوازن که به جنبه های مختلف سازمان ها و شرکت ها توجه دارد و باعث ایجاد یک نظام ارزیابی عملکرد پویا می شود ،شرکت های تولید کننده اکسل سایپا به طور واقعی مورد ارزیابی گرفته و چهار شاخص کارت امتیازی متوازن از لحاظ میزان اهمیت رتبه بندی گردد .
4-1.اهمیت موضوع و ضرورت  انجام تحقیق
امروز، ضرورت داشتن استراتژی برای سازمان ها مورد توافق همه اندیشمندان و صاحب نظران مدیریت است. مدیریت استراتژیک مفهومی از مدیریت است که وظیفه اصلی آن ایجاد تعادل میان سازمان ها با محیط آن می باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد