1-1- مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………….. | 2 |
1-2- بیان مساله……………………………………………………………………………………………………………………………….. | 6 |
1-3- پرسشهای پژوهش………………………………………………………………………………………………………………….. | 11 |
1-4- نوع و حدود پژوهش………………………………………………………………………………………………………………… | 13 |
1-5- اهداف پژوهش……………………………………………………………………………………………………………………….. | 13 |
1-6- ضرورت پژوهش……………………………………………………………………………………………………………………… | 14 |
فصل دوم: پیشینه پژوهش | |
2-1- پیشینه پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………………. | 18 |
2-1-1- پیشینه داخلی پژوهش …………………………………………………………………………………………………………… | 18 |
2-1-2- پیشینه خارجی پژوهش …………………………………………………………………………………………………………. | 27 |
2-1-3- جمعبندی…………………………………………………………………………………………………………………………… | 32 |
فصل سوم: مبانی نظری | |
3-1- چهارچوب نظری…………………………………………………………………………………………………………………….. | 36 |
3-1-1- حق به شهر: هانری لوفور ………………………………………………………………………………………………………. | 36 |
3-1-2- جغرافیای فمینیست و فمینیسم سوسیالیست………………………………………………………………………………… | 43 |
3-1-3- اقتصاد سیاسی شهر و مصرف: مانوئل کاستلز……………………………………………………………………………… | 45 |
3-1-4- نردبان مشارکت: شری آرنستاین……………………………………………………………………………………………… | 47 |
3-2- معرفی متغیرهای اصلی………………………………………………………………………………………………………………. | 49 |
3-2-1- فضای ادراک شده……………………………………………………………………………………………………………….. | 49 |
3-2-2- حق به شهر …………………………………………………………………………………………………………………………. | 51 |
3-2-2-1- اختصاصدهی شهر به خود…………………………………………………………………………………………………. | 51 |
3-2-2-1-1- سرزندگی ………………………………………………………………………………………………………………….. | 52 |
3-2-2-1-1-1- احساس امنیت: ناامنی ناشی از فضا……………………………………………………………………………….. | 53 |
3-2-2-1-1-2- امکان تفریح و ماجراجویی…………………………………………………………………………………………. | 57 |
3-2-2-1-1-3- ارتباطات شهری……………………………………………………………………………………………………….. | 59 |
3-2-2-1-2- کنترل و مالکیت…………………………………………………………………………………………………………… | 61 |
3-2-2-1-3- سهم فیزیکی ………………………………………………………………………………………………………………. | 64 |
3-2-2-2- مشارکت در شهر……………………………………………………………………………………………………………… | 65 |
3-2-2-2-1- تصمیمگیری……………………………………………………………………………………………………………….. | 66 |
3-2-2-2-2- تولید فضا …………………………………………………………………………………………………………………… | 67 |
3-2-2-2-3- سازماندهی و طراحی شهری…………………………………………………………………………………………… | 68 |
3-3- مدل نظری تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………….. | 70 |
3-4- جمعبندی و نتایج مورد انتظار ……………………………………………………………………………………………………. | 72 |
فصل چهارم: روششناسی پژوهش | |
4-1- روششناسی پژوهش………………………………………………………………………………………………………………… | 75 |
4-2- نوع و سطح متغیرهای اصلی……………………………………………………………………………………………………….. | 77 |
4-2-1- متغیر وابسته…………………………………………………………………………………………………………………………. | 77 |
4-2-2- متغیرهای مستقل…………………………………………………………………………………………………………………… | 78 |
4-3- جمعیت آماری و نمونهگیری……………………………………………………………………………………………………. | 83 |
4-4- ساخت پرسشنامه و پیشآزمون ………………………………………………………………………………………………….. | 84 |
4-5- روش تجزیه و تحلیل دادهها ………………………………………………………………………………………………………. | 88 |
-5- روش تجزیه و تحلیل دادههای کمی ……………………………………………………………………………………………… | 88 |
-5- روش تجزیه و تحلیل دادههای کیفی …………………………………………………………………………………………….. | 89 |
فصل پنجم: یافتهها | |
5-1- مقدمهای بر میدان تحقیق: کلان شهر تهران……………………………………………………………………………………. | 92 |
5-1-1- خلاصهای از تاریخچهی تهران………………………………………………………………………………………………… | 92 |
5-1-2- تاریخچهی طبقاتی شدن فضای شهر تهران………………………………………………………………………………… | 94 |
5-1-3- تهران در دوران معاصر………………………………………………………………………………………………………….. | 97 |
5-1-4- شاخص نخست شهری تهران …………………………………………………………………………………………………. | 99 |
5-2- یافتههای کمی ………………………………………………………………………………………………………………………… | 101 |
5-2-1- یافتههای توصیفی…………………………………………………………………………………………………………………. | 102 |
5-2-1-1- ویژگیهای جمعیتشناختی و توزیع متغیرهای اصلی در جمعیت نمونه ………………………………………. | 102 |
5-2-2- یافتههای تحلیلی…………………………………………………………………………………………………………………… | 107 |
5-2-2-1- آزمون نظریهی حق به شهر…………………………………………………………………………………………………. | 107 |
5-2-2-2- تحلیل رگرسیون چندمتغیره………………………………………………………………………………………………… | 110 |
5-2-2-3- جنسیت و حق به شهر ……………………………………………………………………………………………………….. | 114 |
5-2-2-4- بخت زنان در حق به شهر ………………………………………………………………………………………………….. | 114 |
5-2-2-5- تحلیل رگرسیون لجستیک…………………………………………………………………………………………………. | 115 |
5-2-2-6- شهروندان تهرانی در نردبان مشارکت آرنستاین ……………………………………………………………………… | 119 |
5-2-2-7- تحلیل خوشه: مشارکت زنان ……………………………………………………………………………………………… | 120 |
5-2-2-8- طبقه و حق به شهر ……………………………………………………………………………………………………………. | 124 |
5-3- یافتههای کیفی ……………………………………………………………………………………………………………………….. | 129 |
5-3-1- نتایج مصاحبه با شهروندان تهرانی …………………………………………………………………………………………… | 129 |
5-3-1-1- حق به شهر و تفاوتهای جنسیتی………………………………………………………………………………………… | 129 |
5-3-1-2- تفاوتهای جنسیتی در عوامل موثر بر اختصاصدهی شهر به خود……………………………………………… | 133 |
5-3-1-2-1- سرزندگی شهری …………………………………………………………………………………………………………. | 133 |
5-3-1-2-1-1- امنیت …………………………………………………………………………………………………………………….. | 133 |
5-3-1-2-1-2- ارتباطات شهری ………………………………………………………………………………………………………. | 135 |
5-3-1-2-1-3- تفریح در شهر …………………………………………………………………………………………………………. | 137 |
5-3-1-2-2- کنترل و مالکیت فضا ……………………………………………………………………………………………………. | 139 |
5-3-1-2-3- سهم فیزیکی ………………………………………………………………………………………………………………. | 140 |
5-3-1-3- تفاوتهای جنسیتی در عوامل تاثیرگذار بر مشارکت شهری ……………………………………………………. | 141 |
5-3-1-3-1- سازماندهی شهری ……………………………………………………………………………………………………….. | 142 |
5-3-1-3-2- تصمیمگیری ………………………………………………………………………………………………………………. | 143 |
5-4- یافتههای مشاهدهای شهر تهران ………………………………………………………………………………………………….. | 144 |
5-4-1- شهر مردانه و سازوکارهای زنانه مدیریت فضا……………………………………………………………………………. | 144 |
5-5- جمعبندی ………………………………………………………………………………………………………………………………. | 154 |
فصل ششم: نتیجهگیری | |
6-1- بحث…………………………………………………………………………………………………………………………………….. | 157 |
6-2- وارسی نظریهی حق به شهر در تهران …………………………………………………………………………………………… | 160 |
6-3- طبقه و حق به شهر: شهر در خدمت سرمایه …………………………………………………………………………………… | 165 |
6-4- جنسیت و حق به شهر ……………………………………………………………………………………………………………….. | 168 |
6-5- نردبان آرنستاین و سطح مشارکت زنان ……………………………………………………………………………………….. | 171 |
6-7- جمعبندی ………………………………………………………………………………………………………………………………. | 176 |
6-8- پیشنهادات………………………………………………………………………………………………………………………………. | 180 |
6-9- دشواریها و محدودیتهای پژوهش…………………………………………………………………………………………… | 183 |
منابع | 187 |
پیوستها | 207 |
فهرست تصاویر
عنوان …………………………………………………………………………………………………………….. صفحه
دانلود پایان نامه : الگوی شخصیت – مجله علمی خبری رهاجو
تصویر 3-1- محورهای فضایی در نظریهی لوفور ………………………………………………………………………………….. | 40 |
تصویر 3-2- نردبان مشارکت شری آرنستاین ……………………………………………………………………………………….. | 48 |
تصویر 3-3- متغیرهای تاثیرگذار بر اختصاصدهی شهر به خود ………………………………………………………………. | 52 |
تصویر 3-4- موقعیت جغرافیایی نماد شهر تهران …………………………………………………………………………………… | 63 |
تصویر 3-5- متغیرهای تاثیرگذار بر مشارکت شهری …………………………………………………………………………….. | 66 |
تصویر 3-6- مدل نظری تحقیق برگرفته از لوفور ………………………………………………………………………………….. | 71 |
تصویر 5-1- رشد شهر تهران از سال 1270 تا سال 1375 ………………………………………………………………………. | 94 |
تصویر 5-2- فرمول مهتا برای محاسبهی نخست شهری ………………………………………………………………………….. | 100 |
تصویر 5-3- توزیع سطوح تحصیلات در جمعیت نمونه …………………………………………………………………………. | 103 |
تصویر 5-4- نمودار کیوکیو توزیع خطاها …………………………………………………………………………………………… | 108 |
تصویر 5-5- نمودار پراکنش مقادیر استاندارد پیشبینی شده و خطای استاندارد …………………………………………. | 110 |
تصویر 5-6- معادلهی رگرسیون حق به شهر ………………………………………………………………………………………… | 113 |
تصویر 5-7- معادلهی رگرسیون لجستیک جنسیت و حق به شهر ……………………………………………………………… | 119 |
تصویر 5-8- خوشههای طبقاتی در مناطق شهری تهران ………………………………………………………………………….. | 127 |
تصویر 5-9- متغیرهای مورد اشارهی زنان در تعریف حق به شهر ……………………………………………………………… | 130 |
تصویر 5-10- متغیرهای مورد اشارهی مردان در تعریف حق به شهر …………………………………………………………. | 131 |
تصویر 5-11- گزارهی جنسیتزده در متروی تهران ……………………………………………………………………………… | 145 |
تصویر 5-12- تبلیغات جمعیتی در شهر تهران با حذف نشانههای زنانه ……………………………………………………… | 146 |
تصویر 5-13- نبود پیاده رو در معابر تهران (خیابان خواجه نظام، منطقهی 7) ……………………………………………… | 147 |
تصویر 5-14- پل و اتوبانسازی در تهران (بزرگراه شهید صدر، منطقهی 1)……………………………………………….. | 148 |
تصویر 5-15- نسبت کم مسیرهای پیاده نسبت به مسیرهای سواره در تهران (خیابان پاسداران، منطقهی 1)………… | 149 |
تصویر 5-16- شهرهای سوارهمحور در مقابل شهرهای پیادهمحور ……………………………………………………………. | 149 |
تصویر 5-17- نصب تابلوهای تبلیغاتی روی پلهای عابرپیاده در تهران که سبب کاهش احساس امنیت در عابران پیاده میگردد (بزرگراه شهید باقری، منطقهی 4)……………………………………………………………………………………. | 151 |
تصویر 5-18- پیادهروی دستهجمعی زنان درمعابر شهری تهران ……………………………………………………………….. | 152 |
تصویر 5-19- زنان در اقتصاد غیررسمی (نمونهی دستفروشان مترو) …………………………………………………………. | 153 |
فهرست جدولها
عنوان …………………………………………………………………………………………………………….. صفحه
3
4
4
4
5
5
8
8
ترکیب در زبان انگلیسی
فصل سوم : روش تحقیق
روش تحقیق
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده ها
بخش اول : تعریف صرف یا ساختواژه
واج شناسی
صرف یا ساختواژه
نحو
معنی شناسی
واژه
تصریف
اشتقاق
واژه سازی
صرف تصریفی
صرف اشتقاقی
بازشناسی وازه های مرکب از گروه های نحوی
ملاک آوایی
ملاک صرفی
ملاک نحوی
16
22
24
25
25
25
25
26
26
30
30
31
31
31
33
33
34
34
جایگاه دستگاه صرف در نظام زبان
ریشه و پایه
انواع کلمه از نظر ساخت درونی
ماهیت زایایی صرفی
موانع واژه سازی
عوامل درون زبانی
عوامل برون زبانی
انواع واژه سازی
روشهای بیان مفاهیم تازه
بخش دوم
رابطه میان هسته نحوی و هسته معنایی
انواع کلمه از نظر معنا
هسته نحوی در کلمات برون مرکز
هسته نحوی در کلمات متوازن
اهمیت هسته معنایی
بخش سوم
تعریف اسم مرکب
اسم مرکب فعلی
الگوهای ساخت اسم مرکب فعلی در زبان فارسی
35
36
یک مطلب دیگر :
36
37
38
39
40
42
42
43
46
46
50
50
51
52
52
53
واژه های مرکب فعلی
صفتهای مفعولی مرکب مرخم
مصدر مرکب مرخم
صفت مرکب فاعلی مرخم
تغییر مقوله صفت
هسته و وابسته در صفتهای مرکب فاعلی مرخم
واژه های مرخم مشتق از فعل مرکب
اهمیت صفت مرکب فاعلی مرخم
اسم های مرکب هسته آغاز
واژه های مرکب بدون هسته – برون مرکز
واژه های متوازن
الگوهای ساخت اسم مرکب فعلی در زبان انگلیسی
بخش چهارم
مجموعه اسامی مرکب فعلی در زبان فارسی
مجموعه اسامی مرکب فعلی در زبان انگلیسی
فصل پنجم :
نتیجه گیری و پیشنهادات
چکیده
زبان های فارسی و انگلیسی هر دو از زبان های هند و اروپایی و زبان ترکیبی هستند. مراد از ترکیبی این است که می توان از پیوستن واژه های زبان به یکدیگر، یا افزودن پیشوندها و پسوندها بدانها برای بیان معانی و مفاهیم تازه بهره گرفت و بدین گونه هزاران واژه ی تازه با معانی تازه ساخت. یک واژه، گاه می تواند چند بار صورت ترکیبی پیدا کند. مثلا از واژه”خرد” می توان “خردورز” ، “خردورزی” و”خردورزانه”را ساخت.
واژه های مرکب در زبان فارسی را از نظر نوع ساخت می توان به دو دسته کلی تقسیم کرد:غیر فعلی و فعلی.
“اسم مرکب فعلی” به آن دسته از کلمات مرکبی اطلاق می شود که یک جزء آن ها از مشتقات فعل باشد و درنقش اسم مورد استفاده قرار گیرند. الگوهای ساخت این نوع اسامی در دو زبان فارسی و انگلیسی مورد تحقیق این رساله است. بعلاوه از نظر معنایی، به مقوله هسته دار بودن یا نبودن آن ها پرداخته شده و توان زبان را برای این نوع واژه سازی نشان داده است.
حدود یک صد و شصت اسم مرکب فعلی در زبان فارسی و یک صد اسم مرکب در زبان انگلیسی مورد پژوهش قرار گرفته است.
از آن جایی که تداوم، رشد و پویایی یک زبان تا زمانی ادامه دارد که در آن زایایی وجود داشته باشد و “ترکیب” از مواردی است که به زایایی و ساخت واژه های جدید در زبان کمک زیادی می کند، بررسی ترکیبات مختلف در زبان مورد توجه بوده و هست. اسم مرکب فعلی در زبان فارسی و انگلیسی یکی از مهم ترین و زایاترین ترکیب هاست که در این رساله با آوردن لیستی از این نوع اسامی در هر دو زبان به مقایسه آن ها پرداخته شده ونهایتا” شباهت های زیادی در این نوع ترکیبات در دو زبان مذکور یافت شد.
واژه های کلیدی : صرف، تصریف، ترکیب، اسم مرکب. اسم مرکب فعلی.
مقدمه:
زبان گسترده ترین و پیچیده ترین و در عین حال راحت ترین وسیله ارتباط بین انسان هاست این ابزار که دستگاهی منظم و با قاعده (system) است، ویژگی دیگری هم دارد و آن صورت گفتاری و آوایی است. انسان ها از این دستگاه منظم به شکلهای گفتاری و نوشتاری بیشترین بهره را می برند. به نظر می رسد برجسته ترین ویژگی زبان “با نظم بودن” آن است که واحدهای سازنده آن به طور منظم و با قاعده همیشه در صورتهای گفتاری و نوشتاری ظاهر می شوند.
همه زبان شناسان بر این موضوع که توانایی زبان در خلق جمله های تازه بی حد و مرز است اتفاق نظر دارند و می دانند که آدمی از رهگذر همین ویژگی زبان قادر است هر آنچه را در ذهن دارد در قالب الفاظ بیان کند. با توجه به اینکه هیچ انسانی جمله هایی را که بیان می کند از قبل حفظ نکرده این سؤال مطرح می شود که او چگونه از عهده این کار بر می آید؟ پاسخ این است که زبان پدیده ای است با قاعده و وقوف ناخودآگاه آدمی بر قواعد آن به او امکان می دهد تا بی نهایت جمله خلق کند.
نوآم چامکسی این نکته را چنین بیان می کند:
“فردی که زبانی را می داند در حقیقت نظامی از قواعد را فرا گرفته است، نظامی که لفظ و معنا را به طریق خاصی به هم می پیوندد.” (چامسکی، 1972، ص 29 )
1-6 تعریف واژگان کلیدی 10
فصل دوم : پیشینه تحقیق 12
2-1 پیشینه تحقیق: 13
فصل سوّم : روش تحقیق 19
3-1- روش تحقیق 20
3-1-1 : روش تحقیق 20
3-1-2 : ابزارهای گردآوری اطلاعات 20
3-1-3 : روش تجزیه و تحلیل اطلاعات 20
فصل چهارم : یافته های تحقیق 21
4ـ1 : تعریف اصطلاحات و واژها : 22
4ـ2ـ1 گروه همخوان 22
4ـ1ـ2 جمله 22
4ـ1ـ3 چاکنایی 22
4ـ1ـ4 دولبی 22
4ـ1ـ5 زبان 22
4ـ1ـ6 واژه مرکب 23
4ـ1ـ7 واژه مشتق 23
4ـ1ـ8 واج 23
4ـ1ـ9 واژه 23
4-1-10 اندامهای گفتار 23
4ـ1ـ11 آهنگ 24
4ـ4ـ12 انسدادی 24
4ـ1ـ13 تکواژ 24
4ـ1ـ14 تکیه : 25
4ـ2: بررسی آوا شناسی و واج شناسی 26
4-2-1- واکه ها : 26
4-2-1-1- واجهای واکه ای : 26
4-2-1-2- واجگونه های واکه ای 27
4-1-1-3-واکه های مرکب (دوگانه) 30
4-1-1-4- واکه های میانجی 30
4-2-2- همخوانها 31
4-2-2-1- واجهای همخوانی 31
4-2-2-2- ساختمان هجا 35
4-2-2-3- آواهای زبان فارسی : 36
4-2-2-4- توازن واجی 37
4-2-2-5- دگرگونی همخوان ها 37
4-2-2-6- تکیه 48
4-3 : صرف (ساخت واژه) 50
4-3-1- اسم 50
4-3-1-1-ساده-مرکّب : 50
4-3-1-2- جامد – مشتق : 50
4-3-1-3- مفرد – جمع 51
4-3-1-4- معرفه – نکره 51
4-3-2- اضافه 52
4-3-3 ضمیر 54
4-3-1-3-1- ضمیر در جایگاههای نحوی جمله : 56
1- جایگاههای بنیادین : 56
2- جایگاههای توضیحی 58
3- جایگاههای وابسته 59
3-1- مضاف الیه 59
3-2- بدل 60
4-3-4- صفت 60
2- صفت اشاره : 60
3- صفت اشاره تأکیدی 61
4- صفت پرسشی 61
5- صفت مبهم 61
6- صفت تعجّبی 61
7- صفت عددی 61
4- 3-5- قید 62
4-3-6- نقش نماها 63
4-3-7- نشانه ندا 64
4-3-8- نشانه تصغیر 65
4-3-9- اصوات 65
4-3-10- فعل 66
یک مطلب دیگر :
10-1-زمان : 66
10-1-1- شکل ساخته شده از بن مضارع : 67
10-1-2- ماضی (گذشته) : 70
10-1-3- ستاک حال 71
10-1-4- ستاک گذشته 71
4-3-11- مصدر 72
4-3-12- اسم مفعول (صفت مفعولی) 72
4-3-13- شخص 73
4-3-14-جهت (لازم،متعدّی) 73
4-3-15- فعل معلوم و مجهول 74
4-3-16- فعل از نظر ساخت اشتقاقی : (ساختمان) 75
4-3-18- پیشوندهای اشتقاقی : 78
4-3-19- پسوندهای اشتقاقی 79
4-4 نحو (ساخت جمله) : 82
4-4-1- نحو : 82
4-4-2- مطابقه فعل با نهاد در مفرد و جمع 82
4-4-3- اقسام جمله 84
4-4-4- اجزای جمله 86
4-4-5- ساختمان و ترتیب اجزای جمله : 87
4-4-5-1- جمله خبری (اخباری التزامی) 87
4-4-5-2- جمله های پرسشی : 88
4-4-5-3- جمله های امری – ندایی : 88
4-4-5-4- جمله های تعجّبی : 89
4-4-6- انواع گروه در جمله 89
4-4-7- گروه فعلی مرکّب 92
4-4-8- تطابق فاعل و فعل از نظر شخص و شمار : 93
4-4-9- جمله و اجزاء آن 93
4-4-10- حذف در جمله 94
4-4-11- انواع جمله از نظر جایگاههای بنیادی: 97
4-4-12- انواع جمله از نظر نوع فعل 100
4-4-12-1- جمله با فعل اسنادی 100
4-4-12-2-جمله با فعل غیر اسنادی : 101
4-4-13- مفعول و انواع مفعول : 101
4-4-13-1-مفعول مستقیم : 102
4-4-13-2-مفعول غیر مستقیم : 102
4-4-14- انواع جمله از نظر تعداد فعل 104
4-4-14-1-جمله ساده : 104
4-4-14-2- جمله مرکّب : 104
یک- جمله مرکّب همپایه : 105
دو– جملات مرکب ناهمپایه : 105
4-4-14-3- جمله شرطی 106
4-4-15- انواع جمله از نظر آهنگ : 107
4-4-15-1- افتان 107
4-4-15-2- خیزان 107
4-4-15-3- خیزان افتان 107
فصل پنجم : نتیجه گیری 108
نتیجه گیری : 109
پیشنهادها : 111
پیوست 136
منابع 144
زبان فارسی زبان نوشتار ، زبان شعر و ادب و زبان علمی مشترک ماست اما فارسی زبانان در هر گوشه و کنار این سرزمین به فارسی صحبت می کنند که با وجود اشتراک در اصول و مبانی با فارسی رسمی ، هر یک ویژگی های خاص خود را دارند. این رساله در پنج فصل گرد آوری شده است، فصل اوّل به بیان مسأله و پرسش اصلی تحقیق ، اهداف و فرضیّه تحقیق پرداخته شده است ، در فصل دوّم ، پیشینه تحقیق ، فصل سوّم روش تحقیق آمده است ؛ فصل چهارم ، به تجزیه و تحلیل تحقیق پرداختم ، که شامل چهار بخش است ؛بخش اوّل آن به تعریف اصطلاحات پرداختم و در بخش دوّم به بررسی آواشناسی و واج شناسی و در بخش سوّم به صرف و در بخش چهارم به نحو پرداخته شده است ؛ فصل پنجم شامل نتیجه گیری و پیشنهاد و فهرست واژه نامه و نشانه ها و نقشه و پیوست است .
گردآوری گویش های محلّی و پژوهش در آنها از دیدگاه تاریخ و مردم شناسی هم اهمّیّت دارد زیرا به وسیله بررسی واژگان می توان نقطه های مبهم و تاریک سرگذشت یک قوم را روشن و خط سیر اقوام گذشته را مشخص کرد و اطلاعات سودمندی را جهت تحقیقات فراهم کرد و راهنمای ما در شناخت تار و پود فرهنگی ، اجتماعی و آداب زندگی مردم صاحب آن گویش شود و آن گاه در بررسی تاریخ و ادبیات و برقراری روابط می توانیم از موضعی آگاهانه برخورد کنیم.
2-2-3- تکواژ و انواع آن ……………………………………………………………………………………………… 15
2-2-3-1- تکواژهای آزاد و مقید (وابسته)……………………………………………………………….. 16
2-2-3-2- تکواژهای دستوری و قاموسی…………………………………………………………………… 16
2-2-4 – وند …………………………………………………………………………………………………………………. 17
2-2-5 – تقسیمبندی واژههای مرکب ………………………………………………………………………….. 19
2-2-5-1-تقسیمبندی مبتنی برشیوۀ ترکیب ……………………………………………………………. 19
2-2-5-2-تقسیمبندی معنایی کلمات مرکب …………………………………………………………… 19
2-2-6- شفافیت و تیرگی در واژههای مرکب ……………………………………………………………… 20
2-2-7-هستۀ نحوی و معنایی در کلمات مرکب ………………………………………………………….. 21
2-2-8- هستۀ نحوی در کلمات برون مرکز ……………………………………………………………….. 22
2-2-9 -هستۀ نحوی در کلمات متوازن …………………………………………………………………….. 22
2-2-10- اهمیت هستۀ معنایی …………………………………………………………………………………. 23
2-2-11- اسمهای مرکب …………………………………………………………………………………………… 23
2-2-11-1 -تصریف درونی ……………………………………………………………………………………… 24
2-2-11-2- هستهداری …………………………………………………………………………………………. 24
2-2-11-3- ترتیب اجزای جمله …………………………………………………………………………….. 24
2-2-11-4 -اسمهای مرکب از نظر معنیشناسی ترکیب ………….…………………………. 24
2-2-12- ترکیبهای پیوندی …………………………………………………………………………………….. 25
2-2-13- ترکیب غیر فعلی در زبان فارسی …………………………………………………………………. 26
2-2-14- فرایند اشتقاق ………………………………………………………………………………………………. 27
2-2-15- بررسی جنبههای مختلف واژهسازی …………………………………………………………….. 28
2-2-15-1- ضرورت واژهسازی ……………………………………………………………………………….. 28
2-2-15-2- انواع واژهسازی …………………………………………………………………………………. 29
2-2-15-3- فرایندهای واژهسازی ………………………………………………………………………….. 30
2-2-15-4-شرایط لازم برای واژهسازی ………….……………………………………………………… 32
2-2-15-5-موانع واژهسازی ………….…………………………………………………………………………. 32
2-2-16- انواع نوواژه از نظر منشأ ………………………………………………………………………………. 34
2-2-17- موانع نهادینه شدن نوواژهها………………………………………………………………………….. 34
2-2-17-1- عوامل درون زبانی ……………………………………………………………………………… 34
2-2-17-2- عوامل برون زبانی ………….…………………………………………………………………… 36
2-2-18- واژهگزینی ……………………………………………………………………………………………………. 36
2-2-19- زبان علم ………………………………………………………………………………………………………. 36
2-2-20- شیوههای واژهگزینی ………………………………………………………………………………….. 36
2-2-21- روشهای معادلیابی …………………………………………………………………………………… 37
2-2-22- ضوابط واژهگزینی………………………………………………………………………………………….. 37
2-3- مبانی عملی تحقیق ……………………………………………………………………………………………. 39
2-3-1- مقدمه ………………………………………………………………………………………………………… 39
2-3-2- تاریخچۀ مختصری از صرف در ایران ………………………………………………………… 39
2-3-3- مطالعات پژوهشگران ایرانی ………………………………………………………………………. 39
یک مطلب دیگر :
2-3-3-1- پژوهشهای سنتی ……………………………………………………………………………. 39
2-3-3-2- پژوهشهای نوین غیر تحلیلی ………….…………………………………………………. 40
2-3-3-3- پژوهشهای نوین تحلیلی ………….………………………………………………………… 40
2-3-4 مطالعات پژوهشگران غیرایرانی ……………………………………………………………………. 54
فصل سوم: روششناسی تحقیق
3-1- مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………….. 59
3-2- روش تحقیق ………………………………………………………………………………………………………… 59
3-3- حجم نمونهها و روش اندازهگیری ………………………………………………………………………….. 59
3-4- ابزار جمع آوری دادهها ………………………………………………………………………………………… 59
3-5- روش تجزیه و تحلیل دادهها ………………………………………………………………………………… 60
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادهها
4-1- مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………… 62
4-2 – تجزیه و تحلیل دادهها ………………………………………………………………………………………… 62
4-2-1- جمعبندی مطالب ………………………………………………………………………………………….. 62
4-2-2- اسامی مشتق- مرکب …………………………………………………………………………………. 64
4-2-3- اسامی مرکب ………………………………………………………………………………………………… 66
4-2-4- اسامی مشتق ………………………………………………………………………………………………. 70
4-2-5 –گروههای اسمی …………………………………………………………………………………………… 72
4-2-6 –اسامی بسیط ……………………………………………………………………………………………….. 83
فصل پنجم: نتیجهگیری و پیشنهادات
5-1- مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………….. 85
5-2- خلاصۀ تحقیق …………………………………………………………………………………………………….. 85
5-3- پاسخ به پرسشهای تحقیق ……………………………………………………………………………… 87
5-4- پیشنهادات ………………………………………………………………………………………………………….. 90
فهرست منابع ……………………………………………………………………………………………………………….. 91
واژهنامۀ فارسی- انگلیسی ……………………………………………………………………………………………. 96
اصطلاحات انگلیسی- فارسی ………………………………………………………………………………………. 134
فهرست نمودارها
5-1- نمودار کیکی درصد واژهها …………………………………………………………………………………………… 88
5-2- نمودار ستونی واژهها …………………………………………………………………………………………………….. 88
5-3- نموداردرصد پنج فرایند زایای اسامی مرکبساز …………………………………………………………………….. 89
نمونه شعری از دفتر حادثه در بامداد. 94
دیوانه. 94
… و عشق.. 99
4-2- نتیجه گیری.. 117
منابع. 119
Abstract 121
یک مطلب دیگر :