1-4-2-1 مدل رگرسیون اسپلاین سازوار چندمتغیره 17
1-4-2-2 توابع هینگ… 18
1-4-2-3 فرآیندهای ساخت مدل.. 18
1-4-2-3-1 گام پیشرو. 18
1-4-2-3-1 گام پسرو. 19
1-4-3 اعتبارسنجی متقابل تعمیمیافته. 19
1-5 کالبیدن وابستگی در مفصلهای شرطی.. 20
1-5-1 فرآیند برآورد. 21
1-5-1-1 طرح مدل.. 22
1-5-1-2 هموارسازی مدل.. 24
1-5-1-3 ویژگیهای مجانبی.. 26
1-6 مونت کارلوی زنجیر مارکوفی (MCMC) 29
1-6-1 انتگرال مونت کارلو. 30
1-6-2 نمونهگیری نقاط مهم. 30
1-6-3 زنجیرهای مارکوف.. 31
1-6-4 الگوریتم متروپلیس هستینگس…. 35
1-6-5 نمونهگیری متروپلیس هستینگس به عنوان یک زنجیر مارکوف.. 36
1-6-6 نمونهگیری گیبز. 37
1-6-7 استفاده از نمونهگیری گیبز برای تقریب زدن توزیعهای کناری.. 40
فصل2. بیز و چندگانگی در مسئله انتخاب متغیرها و رگرسیون بر پایه مفصل… 41
2-1 انتخاب متغیرهای مدل.. 41
2-1-1 نمادگذاری.. 41
2-1-2 پیشینها برای پارامترهای مدل خاص…. 43
2-1-2-1 پیشین .. 43
2-1-3 رویکردهای آزمون چندگانه. 44
2-1-3-1 پیشینهای انتخاب متغیر و بیزی تجربی.. 44
2-1-3-2 نسخه بیزی تام. 45
2-1-4 مقایسه نظری روش بیزی و روش بیزی تجربی.. 47
2-1-4-1 مقایسه با استفاده از همگرایی کولبک-لیبلر. 50
2-1-4-1-1 همگرایی کولبک-لیبلر بیزی تجربی.. 51
2-1-4-2 یک مثال متعامد. 52
2-2 استنباط مدل رگرسیونی بر پایه مفصل.. 54
2-2-1 متغیرهای کمکی و وابستگی.. 54
2-2-3 مدل رگرسیونی مفصل گاوسی.. 56
2-2-4 مدلهای رگرسیونی انتقالی بر پایه مفصلها 58
2-2-5 مدلهای رگرسیونی مفصل نیمپارامتری.. 60
2-2- 6 نتیجهگیری.. 62
فصل3. استنباط بیزی مدل رگرسیونی بر پایه مفصل… 64
3- 1 مقدمه. 64
3-2 مدلسازی.. 66
یک مطلب دیگر :
3-2-1 حالت متغیرهای وابسته پیوسته. 66
3-2-2 حالت متغیرهای وابسته آمیخته. 67
3-2-3 مشخصه پیشین.. 71
3-3 انتخاب مدل و برآورد. 74
3-3-1 نمونهگیری مونت کارلوی زنجیر مارکوفی از توزیع پسین.. 74
3-3-1-1 حالت متغیر وابسته آمیخته. 74
3-3-2 انتخاب مدل.. 78
3-4 مطالعه شبیهسازی.. 79
3-4-1 عملکرد الگوریتم مونت کارلوی زنجیر مارکوفی.. 80
3-4-2 برآورد. 82
3-4-3 انتخاب مفصل و آزمون فرضها 84
3-4-3-1 انتخاب مفصل.. 84
3-4-3-2 آزمون فرضها برای . 86
3-5 نتیجهگیری.. 88
فصل4. کاربرد مفصل برای دادههای هزینه درآمد خانوار. 90
4-1 مقدمه. 90
4-2 تحلیل دادههای مناطق شهری.. 91
4-3 تحلیل دادههای مناطق روستایی.. 93
پیوستA : واژهنامه فارسی به انگلیسی… 96
پیوستB : واژهنامه انگلیسی به فارسی… 99
پیوست C.. 102
پیوست D: منابع و مراجع.. 103
پیوستE. برنامهنویسی کامپیوتری… 107
چکیده
مدلهای مفصل شرطی ابزار انعطافپذیری برای مدلبندی ساختارهای وابسته پیچیده هستند. در این پایاننامه، استنباط بیزی برای مدل مفصل شرطی متناظر با مدل رگرسیون با برآمد دومتغیره پیوسته و آمیخته، ارائه میشود. وابستگی بین پارامتر مفصل و متغیرهای کمکی با استفاده از اسپلاینهای مکعبی، مدلبندی شده و استنباط بیزی، با استفاده از نمونهگیری مونت کارلوی زنجیر مارکوفی سازوار انجام میشود. این استنباط در مورد دادههای هزینه و درآمد خانوارهای ایرانی، با برآمدهای هزینه و وضعیت مسکن و متغیر کمکی درآمد مورد بررسی قرار میگیرد. با استفاده از معیار اطلاع انحراف تقریب مناسبی برای تابع مفصل و تابع کالبیدن به دست میآید.
پیشگفتار
اساس تحلیل آماری مدرن، مدلبندی و پیدا کردن وابستگی بین متغیرهای تصادفی است. مفصلها ابزار انعطافپذیری ارائه میدهند که با به کارگیری قضیه اسکلار بر پایه مدلبندی جداگانه توزیعهای کناری و ساختار وابسته توأم، استفاده از توزیعهای چندمتغیره کنار گذاشته میشوند. مدلهای مفصل برای بیان وابستگی میان متغیرهای تصادفی پیوسته به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفتهاند. در این پایاننامه مدلهای مفصل وقتی برخی از توزیعهای کناری گسسته هستند مورد بررسی قرار میگیرند و استفاده از مدل مفصل شرطی مدلبندی رگرسیونی دومتغیره، فراهم میشود. به طور کلی در این نوع مدلبندی رگرسیونی معلوم نیست که پارامتر تابع مفصل چگونه با متغیر کمکی تغییر میکند، بنابراین لازم است از تابع کالبیدن برای تشخیص رابطه بین پارامتر تابع مفصل و متغیرهای کمکی استفاده شود.
رهیافت بیزی استفاده شده در این پایاننامه، نتایج زیر را دنبال دارد:
مدلبندی شکل تابع کالبیدن به آسانی ممکن نیست و بهتر است از یک مدل انعطافپذیر برای رسیدن به ساختار مطلوب استفاده شود. در این پایاننامه از یک مدل اسپلاین مکعبی بیزی استفاده شده است و برای برآورد ضرایب، نمونهگیری از توزیع پسین با اجرا نمودن فرآیند مونت کارلوی زنجیر مارکوفی سازگار صورت گرفته است.
چکیده
در این پایاننامه ابتدا مفاهیم و تعاریف اولیه مرتبط با مجموعههای فازی و توسیعهای آنه یعنی مجموعههای فازی مردد، مجموعههای فازی مردد بازهای مقدار و مجموعههای فازی مردد دوگان بیان کردیم. سپس اندازههای شباهت را برای مجموعههای فازی مردد، مجموعههای فازی مردد بازهای مقدار و مجموعههای فازی مردد دوگان ارائه نمودیم. اندازهی شباهت نسبی را برای مجموعههای فوق بیان کردیم که مبتنی بر اندازهی فاصله مجموعههای فوق نسبت به ایدآل مثبت و همچنین ایدآل
منفی مجموعههای خود میباشد. در نهایت با استفاده از اندازههای شباهت پیشنهادی، الگوریتمی برای حل مساله تصمیمگیری چند معیاری با دادههایی به صورت مجموعهی فازی مردد مد نظر معرفی کرد
Abstract
In this thesis, we first review of some preliminaries related to fuzzy sets and their extensions called hesitant fuzzy sets, interval_valued hesitant fuzzy sets and dual hesitant fuzzy sets. We then study deeply a family of similarity measures for hesitant fuzzy sets, interval_valued hesitant fuzzy sets and dual hesitant fuzzy sets together with their properties. Finally, on the basis of discussed similarity measures, an algorithm is given for solving Multiple attribute decision making problems with hesitant fuzzy set data.
پیش
یک مطلب دیگر :
مقاله رایگان درمورد آمیخته بازاریابی
گفتار
هر نوع واقعیت را نمیتوان به طور کامل درست یا نادرست دانست. حقیقت، چیزی بین درستی کامل و نادرستی کامل است یعنی چیزی بین صفر و یک که مفهومی چند ارزشی و یا خاکستری دارد. حال، فازی[1]بودن چیزی بین سیاه و سفید، یعنی خاکستری است. کاسکو[2][35] معتقد است که منطق فازی در برابر منطق دودویی یا ارسطویی که همه چیز را فقط به دو شکل سیاه و سفید، بلی و خیر، صفر و یک میبیند، قرار دارد.مقادیر گزاره در این منطق در بازه بین صفر و یک قرار داشته و با پرهیز از مطلقگویی (فقط صفر یا یک) از مقدار تعلق عضوی به یک مجموعه بحث میکند. مثلا یک فرد 40 ساله، 15درصد به مجموعه جوان، 70 درصد به مجموعه میانسالان و 25 درصد به مجموعه پیران تعلق دارد یعنی این منطق به عنوان مثال، فرد موردنظر را به طور مطلق میانسال نمیداند.
2-7: نوشته ها و آثار سنایی…………………………………………………………………………………………………………………. 22
فصل سوم: توصیف دادهها
درآمد………………………………………………………………………………………………………………. 28
3-1: تعریف آتش………………………………………………………………………………………………………………………………….. 28
3-2: ریشه شناسی آتش………………………………………………………………………………………………………………………. 28
3-3: جایگاه آتش در اوستا…………………………………………………………………………………………………………………… 29
3-4: آتش در ایران باستان…………………………………………………………………………………………………………………… 30
3-5: جایگاه آتش در دین زرتشتی……………………………………………………………………………………………………… 31
3-6: احترام به آتش در منابع پهلوی………………………………………………………………………………………………….. 33
3-7: نماد آتش………………………………………………………………………………………………………………………………………. 34
3-8: آتش در فرهنگ و ادبیات ایران………………………………………………………………………………………………….. 36
فصل چهارم: یافتههای تحقیق
درآمد………………………………………………………………………………………………………………. 39
4-1: آتش و عشق…………………………………………………………………………………………………………………………………. 39
4-2: آتش و دل…………………………………………………………………………………………………………………………………….. 43
4-3: آتش غیرت…………………………………………………………………………………………………………………………………… 44
4-4: آتش و هجران و فراق………………………………………………………………………………………………………………….. 44
4-5: آتش خشم……………………………………………………………………………………………………………………………………. 46
4-6: آتش آز………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 47
4-7: آتش می……………………………………………………………………………………………………………………………………….. 48
4-8: آتش لاله……………………………………………………………………………………………………………………………………….. 49
4-9: آتش رخسار………………………………………………………………………………………………………………………………….. 50
4-10: آتش جهل………………………………………………………………………………………………………………………………….. 50
4-11: آتش نفس………………………………………………………………………………………………………………………………….. 51
4-12: آتش مهر……………………………………………………………………………………………………………………………………. 51
4-12: آتش شوق………………………………………………………………………………………………………………………………….. 51
4-14: آتش کینه………………………………………………………………………………………………………………………………….. 52
4-15: آتش طبع…………………………………………………………………………………………………………………………………… 52
یک مطلب دیگر :
4-16: آتش همّت…………………………………………………………………………………………………………………………………. 53
4-17: آتش شهوت……………………………………………………………………………………………………………………………….. 53
4-18: آتش عنصری……………………………………………………………………………………………………………………………… 53
4-19: آتش ابراهیم………………………………………………………………………………………………………………………………. 62
4-20: آتش موسی……………………………………………………………………………………………………………………………….. 67
4-21: آتش دوزخ…………………………………………………………………………………………………………………………………. 68
4-22: آتش ابلیس………………………………………………………………………………………………………………………………… 70
4-23: محک بودن آتش……………………………………………………………………………………………………………………….. 71
4-24: آتش در چیزی زدن………………………………………………………………………………………………………………….. 72
فصل پنجم: نتیجه گیری
نتیجه گیری……………………………………………………………………………………………………….. 76
فهرست منابع 77
چکیده
واژگان کلیدی: آتش، سنایی، حدیقه الحقیقه، دیوان.
مقدمه
سنایی در دوره اول فعالیتهای ادبی خویش شاعری مداح بود، روش شاعران غزنوی، به خصوص عنصری و فرخی را تقلید میکرد. در دوره دوم، که دوره تغییر حال و تکامل معنوی او بود، به معارف و حقایق عرفانی و حکمی و اندیشههای دینی پرداخت.در واقع سنایی اولین شاعر ایرانی پس از اسلام به شمار میرود که حقایق عرفانی و معانی تصوّف را در قالب شعر ارائه کرده است.
“سنایی” در عصر خودش یک شاعر نوگرا بود؛ بیشتر محقّقان او را مبدع و پایه گذار شعر عرفانی میدانند. سبکی که او آغاز کرد، با عطار نیشابوری تداوم یافت و در شعر جلال الدین محمد بلخی به اوج خود رسید. شعر عرفانی و قالبهای مضامینی که سنایی آن ها را به کار گرفته، تنها نوآوری این شاعر بزرگ در ادب پارسی نیست. او در همه انواع شعر کلاسیک قبل از خودش نو آوری می کند و حال و هوای تازهای به آن ها می افزاید.
«سنایی، بیش از هرچیز به عنوان یکی از پیروان مسلک عرفان عابدانه معرفی شده است. هرچند این درونمایه شعری، تنها گرایش فکری- عقیدتی او نیست، اما این قدر مسلّم است که بخشی انبوه از شعر و محدودهای فراخ از اندیشه او را همین موضوع به خود اختصاص داده است.
4-1-3- لیکو: 19
4-1-4- مودگ (مویه و زاری): 20
4-1-5- شعر: 20
4-1-6- بجّار: 21
4-1-7- بیر (انتقام): 21
4-1-8- کارچ و کپن (کارد و کفن): 22
4-1-9- نازنیک: 23
4-1-10- کردی: 23
4-1-11- اَمبا: 23
4-1-12- گوات (باد): 23
4-2- بخش دوم- عزاداری: 25
4-2-1- مراسم ماه محرم : 25
4-2-2- آیین مرگ و عزاداری: 26
4-2-2-1- عزاداری عمومی: 26
4-2-2-2- مراسم غسل میّت: 27
4-2-2-3- طریقه کفن کردن میت: 28
4-2-2-4- حمل و دفن جنازه: 29
4-2-2-5- مراسم پرسه (پرسان) porsân : 30
4-3- بخش سوم – جشن ها و مراسم.. 31
4-3-1- ازدواج: 31
4-3-1-1- معیارهای انتخاب دختر: 31
4-3-1-2- ازدواج فامیلی: 31
4-3-1-3- معیارهای انتخاب داماد: 32
4-3-1-4- خواستگاری: 32
4-3-1-5- سانگ sâng (بله برون): 32
4-3-1-6- مخفی ماندن عروس از داماد: 33
4-3-1-7- حنابندان: 33
4-3-1-8- کِلّـِه (حجله) : 33
4-3-1-9- جشن عروسی: 34
4-3-1-10- بردن داماد به خانه عروس: 34
4-3-1-11- آرایش عروس: 35
4-3-1-12- جهیزیه عروس: 35
4-3-2- جشن ها و اعیاد: 35
4-3-2-1- جشن سور / سوران/ (ختنه): 36
4-3-2-2- عید سعید فطر: 36
4-3-2-3- عید قربان: 37
4-3-3- مراسم.. 37
4-3-3-1- طلب باران: 37
4-3-3-2- عقیقه: 38
4-4- بخش چهارم – غذاها: 39
4-4-1- تباهِگ (tabâheg): 39
4-4-2- تنورچه(tanurčeh) : 40
4-4-3- هَتوک (hatuk) آبگوشت: 40
4-4-4- دَلَگ (dalag) آش: 40
4-4-5- پختن سبزیجات خودرو: 41
4-4-6- خرما کنجت (کله هرما): 42
4-4-7- چنگال: 42
4-4-8- حلوا : 43
4-4-9- انواع نان: 43
4-4-9-1- تیموش (timuš): 44
4-4-9-2- سیسرک (sisērk): 44
4-4-9-3- لواش: 44
4-4-9-4- کماچ: 44
4-4-9-5- نان گرده (gerda) تافتون: 45
4-4-9-6- تِجگی (tejgi) سمنو: 45
4-4-9-7- نان روغنی: 45
4-5- بخش پنجم – بازی ها: 46
4-5-1- کپّگ (kappag) : 47
4-5-2- کاتِلی / اِشکاتِلی (kâteli / eškâteli) : 47
4-5-3- پُشت مه پشت (pošt ma pošt) : 48
4-5-4- چَل (čall) : 48
4-5-5- توتو (tutu) : 48
4-5-6- چَوک (čawk) : 49
یک مطلب دیگر :
4-5-7- بُوتَک (bōtak) : 50
4-5-8- لگوش (lagoš) : 50
4-5-9- ساچی (sâči) : 51
4-5-10- گول (gul) : 51
4-5-11- کلاه پرینتکا (kolâh perientakâ) : 51
4-5-12- لَپّر (lappar) : 52
4-5-13- هَدَک رو (hadakrōu) : 52
4-5-14- بازی چوب در هوا: 53
4-6- بخش ششم.. 54
4-6-1- جنگ و مبارزه: 54
4-6-2- مال جنگی / چپو (mâl jangi / čapaw) چپاولگری: 56
4-6-3- بید گیری (bēd, giri) انتقام گیری: 57
4-6-4- پَهِلّی pahelli : عفو، بخشش…. 60
4-6-5- مَیار و مَیار جلّی mayâr omayâr jalli : پناهندگی و پناهنده پذیری: 61
4-6-6- پتّر (pattar) : 63
4-6-7- دیوان: 64
4-7- بخش هفتم – هنجارهای اجتماعی: 65
4-7-1- هنجارهای مثبت: 65
4-7-1-1- مَزَن و مستری (mazan o masteri) احترام بزرگان: 65
4-7-1-2- شور و مشورت šawr : 66
4-7-1-3- هَیا hayâ : حیا، پاکدامنی: 66
4-7-1-4- ذُواهیر dowâhayr : دعای خیر. 66
4-7-1-5- مَ ڈ ا mad,â : مرام. 67
4-7-1-6- یکّویی / یکّی yakkuwi / yakki اتحاد: 68
4-7-1-7- هَشَر hašar : کار دسته جمعی: 69
4-7-1-8- بِجّار bejjâr : همیاری: 69
4-7-1-9- باجی bâji : 70
4-7-1-10- وَپک wapk : وقف… 70
4-7-1-11- رَهم rahm : ترحّم.. 70
4-7-1-12- تَوکَل tawkal : توکّل.. 71
4-7-1-13- امانتداری amânatdâri : 71
4-7-1-14- راستی râsti : راستگویی.. 71
4-7-1-15- وَپا دای wapâdâri : وفای به عهد. 72
4-7-1-16- گریبی garibi : ساده زیستی.. 73
4-7-1-17- سُهل سِندی sohlsendi : صلح جویی.. 73
4-7-1-18- مَزَن دِلی mazandeli : شجاعت… 73
4-7-1-19- گَیرَت gayrat : غیرت… 74
4-7-2- هنجارهای منفی.. 74
4-7-2-1- شِگان šegân : طعنه. 74
4-7-2-2- مَگر و پریب magroprēb : مکر و فریب… 75
4-7-2-3- بَد دُوایی bad dwâyi : نفرین.. 75
4-7-2-4- اِیر جَنَگ (ērjanag) تحقیر : 77
4-7-2-5- کِینَگ و پدنَه (kēnag o pedna) = حسادت و توطئه : 78
4-8- بخش هشتم – دسته بندی تابوهای بلوچی : 80
4-8-1- خانوادگی: 80
4-8-2- اعضای بدن.. 81
4-8-3- خوراک: 81
4-8-4- اجتماع: 82
4-8-5- آرزوها: 83
4-9- بخش نهم – آیین ها: 86
4-9-1- آیین های دینی: 86
4-9-2- آیین های قومی و منطقه ای : 89
4-9-3- آیین های تولد تا رشد و بزرگسالی: 91
4-10- بخش دهم – باورها و اعتقادات : 94
4-10-1- اعتقاد به دعا و تعویذ: 94
4-10-2- اعتقاد به طبیبان محلی برای درمان بیماری ها: 95
4-10-3- اعتقاد مردم به جنّ: 95
4-10-4- اعتقاد به نظر (چشم زخم): 96
4-10-5- اعتقاد به خرافات در بین مردم: 96