دانلود پایان نامه های ارشد

پروژه - تحقیق - سمینار : دانلود پایان نامه های ارشد

دانلود پایان نامه های ارشد

پروژه - تحقیق - سمینار : دانلود پایان نامه های ارشد

دانلود ارشد بررسی اوضاع جریان­ های عمده شیعی در عراق معاصر

مسیحیان…………………………………………………………………. 34

یهودیان…………………………………………………………………… 34

مندائیان…………………………………………………………………. 35

یزیدیان………………………………………………………………….. 35

زبان…………………………………………………………………….. 36

آموزش و تحصیلات عمومی…………………………………………… 36

3. جغرافیای اقتصادی…………………………………………………… 36

کشاورزی……………………………………………………………….. 37

معادن…………………………………………………………………… 38

صنایع………………………………………………………………….. 39

بخش دوم: شیعیان عراق……………………………………………. 40

واژه‌شناسی شیعه……………………………………………………… 40

شیعه در لغت…………………………………………………………… 40

شیعه در اصطلاح………………………………………………………. 42

چگونگی ورود اسلام به عراق………………………………………… 43

عراق در آستانه ظهور اسلام…………………………………………. 43

ورود اسلام به عراق……………………………………………………. 43

شکلگیری جامعه شیعی عراق……………………………………….. 45

زمان و عوامل مؤثر در گسترش تشیع در عراق…………………….. 45

منشاء تشیع در عراق…………………………………………………. 46

اوضاع شیعیان عراق در عصر معاصر………………………………….. 47

شیعیان عراق پس از سقوط صدام…………………………………… 49

جمعیت شیعی عراق…………………………………………………… 50

ویژگی‌های جمعیتی شیعیان عراق…………………………………… 50


شیعیان مرکز عراق………………………………………………………. 52

شیعیان جنوب عراق………………………………………………………. 53

شیعیان غرب عراق………………………………………………………. 55

شیعیان شمال عراق…………………………………………………….. 56

مؤلفه‌های مذهبی مؤثر بر هویت‌یابی شیعیان عراق……………….. 57

امامت……………………………………………………………………… 57

شهادت امام حسین (ع)………………………………………………… 58

مهدویت……………………………………………………………………. 59

مؤلفه‌های اجتماعی مؤثر بر جامعۀ شیعی عراق…………………….. 60

جایگاه مرجعیت به عنوان سرمایه‌ای اجتماعی……………………….. 60

آحاد شیعیان عراق……………………………………………………….. 61

وجود عتبات عالیات و اماکن مقدّس در عراق………………………….. 62

اوقاف شیعی در عراق……………………………………………………. 64

برگزاری مناسک و آیین‌های شیعی در عراق………………………….. 66

آیینهای عزاداری شیعیان عراق………………………………………….. 67

مراسم روز اربعین حسینی……………………………………………….. 67

انتظار و آیینهای آن………………………………………………………… 69

عناصر فرهنگی در جامعۀ شیعی عراق………………………………… 70

مساجد بزرگ و تاریخی………………………………………………….. 72

کتابخانه‌ها………………………………………………………………….. 73

مجلّات……………………………………………………………………… 75

چاپ و نشر…………………………………………………………………. 77

ناشران تخصصی شیعی…………………………………………………. 78

مراکز فرهنگی……………………………………………………………… 79

شبکه‌های ماهوارهای و تلویزیونی……………………………………… 80

رادیو………………………………………………………………………… 81

خبرگزاریها …………………………………………………………………..81

سایت‌های اینترنتی………………………………………………………. 81

آموزش و تحصیلات شیعیان عراق……………………………………… 81

دانشگاه و آموزش عالی………………………………………………….. 81

حوزه های علمیه…………………………………………………………..83

حوزه نجف…………………………………………………………………. 83

حوزه سامراء……………………………………………………………… 84

حوزه کربلا………………………………………………………………… 85

بخش سوّم: جریان‌های اسلام‌گرای عراق……………………………. 86

جایگاه جریان‌های اسلام‌گرای غیر شیعی عراق پس از صدام……….88

الف). جماعت اخوان المسلمین……………………………………….. 88

ب). حزب تحریر اسلامی………………………………………………… 89

یک مطلب دیگر :


فصل سوّم: جریان‌های عمدۀ شیعی در عراق معاصر………………… 92

بخش اوّل: جریان‌های اسلام‌گرای شیعی عراق پس از صدام……….. 94

1.حزب الدعوه اسلامی……………………………………………………95

زمان و مکان تشکیل حزب الدعوه………………………………………. 95

مؤسّسین حزب الدعوه…………………………………………………. 96

ساختار تشکیلاتی حزب الدعوه……………………………………….. 97

ادوار تاریخی سپری شده در حزب الدعوه…………………………….. 98

از تأسیس تا روی کار آمدن صدام حسین……………………………… 98

از روی کار آمدن رژیم بعث تا سقوط آن…………………………………. 99

از سقوط رژیم صدام حسین تا امروز…………………………………… 104

انشعابات حزب الدعوه اسلامی……………………………………….. 106

2.مجلس اعلای اسلامی عراق………………………………………… 107

زمان و مکان تشکیل «مجلس اعلای اسلامی عراق»……………….. 107

مؤسّسین مجلس اعلای اسلامی عراق……………………………… 107

ساختار تشکیلاتی مجلس اعلای اسلامی عراق……………………. 108

ادوار تاریخی سپری شده مجلس اعلای اسلامی عراق…………….. 108

انشعابات مجلس اعلا………………………………………………….. 110

3.جریان صدر……………………………………………………………… 110

زمان و مکان تأسیس جریان‌ صدر……………………………………… 110

مؤسسین جریان صدر………………………………………………….. 111

ساختار تشکیلاتی جریان صدر………………………………………… 111

ادوار تاریخی سپرسی شده در جریان صدر…………………………… 112

مجموعه‌های برآمده از جریان صدر…………………………………….. 113

4.حزب فضیلت اسلامی………………………………………………….114

زمان و مکان تأسیس حزب فضیلت……………………………………. 114

مؤسسین حزب فضیلت اسلامی……………………………………… 115

ساختار تشکیلاتی حزب فضیلت اسلامی……………………………. 116

ادوارتاریخی سپری شده در حزب فضیلت…………………………….. 116

بخش دوم: جریان‌های غیر مذهبی شیعی………………………….. 118

جنبش  وفاق ملی عراق (العراقیه)……………………………………. 119

زمان و مکان تأسیس جریان وفاق ملی……………………………… 119

مؤسسین جریان وفاق ملی………………………………………….. 119

ادوار تاریخی سپری شده در جریان وفاق ملی…………………….. 120

اهداف و استراتژی‌ها………………………………………………….. 122

کنگره ملی عراق………………………………………………………. 123

زمان و مکان تأسیس کنگرۀ ملی عراق…………………………….. 123

مؤسسین کنگرۀ ملّی عراق…………………………………………. 123

ادوار تاریخی سپری شده در جریان وفاق ملّی………………………124

اهداف و استرات‍ژیها…………………………………………………….. 128

فصل چهارم: مؤلفه‌های اساسی و دیدگاه‌ جریان‌های عمدۀ شیعی عراق….130

بخش اوّل: مؤلفه‌های نظری………………………………………….. 131

نقش مرجعیت دینی در جامعه از نگاه جریان‌های شیعی…………. 131

تعریف مشارکت و مقاومت از سوی جریان‌های شیعی عراق……… 133

شکل و الگوی حکومت مطلوب از نظر جریان‌های شیعی عراق…… 135

رابطۀ دین وسیاست از نگاه جریان‌های شیعی عراق……………… 138

بخش دوّم: دیدگاه‌های عملی………………………………………… 143

موضع سیاست خارجی جریان‌های شیعی در عراق………………. 143

میزان تأثیر جریان‌های شیعی بر ساختاهای قدرت عراق………….. 147

دیدگاه جریانها در باره هلال شیعی…………………………………… 151

دیدگاه جریان‌ها در مورد توسعۀ فرهنگی……………………………. 152

دیدگاه جریان‌ها در توسعۀ سیاسی………………………………….. 153

دیدگاه جریان‌ها در توسعه اقتصادی…………………………………… 155

فصل پنجم: تحولات عراق نوین و رویکرد جریانهای شیعی عراق…….157

تحولات عمومی…………………………………………………………. 158

1.امنیت در عراق………………………………………………………… 158

2.انتخابات عراق و روندهای آن…………………………………………. 159

جریانهای شیعی و ائتلافهای انتخاباتی………………………………. 162

ائتلاف ملی عراق……………………………………………………….. 162

سوابق تاریخی – تشکیلاتی……………………………………………162

دانلود ارشد بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی بر رفتارهای زیست محیطی

رفتار زیست محیطی……………………………………… 31

نگرش جدید نسبت به محیط زیست…………………… 35

سرمایه اجتماعی…………………………………………. 37

پیر بوردیو……………………………………………………. 39

جیمز کلمن…………………………………………………..41

فرانسیس فوکویاما…………………………………………. 43

روبرت پاتنام………………………………………………….44

الف- شبکه­های مشارکت اجتماعی…………………….. 46

ب- هنجارهای اجتماعی…………………………………..47

ج- اعتماد اجتماعی……………………………………….. 49

جمع­بندی…………………………………………………… 51

چارچوب نظری………………………………………………52

فرضیات تحقیق………………………………………………53

فرضیة اصلی پژوهش……………………………………… 53

فرضیات فرعی پژوهش……………………………………. 53

مدل تحقیق…………………………………………………54

فصل چهارم روش تحقیق

مقدمه…………………………………………………….. 57

روش شناسی تحقیق………………………………….. 57

جامعه آماری……………………………………………… 58

واحد تحلیل……………………………………………… 58

شیوه نمونه گیری…………………………………………58

تعیین حجم نمونه………………………………………… 59

سنجش و اندازه­گیری مفاهیم…………………………. 60

تعاریف نظری و عملیاتی مفاهیم………………………..60

ویژگی­های فردی پاسخگویان…………………………….. 61

پایگاه اجتماعی- اقتصادی………………………………. 62

رفتارهای زیست محیطی………………………………. 62

سرمایه اجتماعی………………………………………..64

شبکه­های مشارکت اجتماعی………………………… 64

هنجارهای اجتماعی……………………………………… 66

اعتماد اجتماعی……………………………………………67

آگاهی زیست محیطی…………………………………… 70

نگرش زیست محیطی…………………………………… 71

ابزار تحقیق………………………………………………… 72

اعتبار و پایایی ابزار سنجش…………………………….. 72

اعتبار تحقیق……………………………………………… 72

پایایی تحقیق……………………………………………… 73

جمع­بندی…………………………………………………… 73

فصل پنجم یافته­های پژوهش

مقدمه……………………………………………………… 76

بخش اول: توصیف داده ­ها

مقدمه……………………………………………………… 78

5.1.1 متغیرهای زمینه ­ای……………………………….. 78

1- توزیع پاسخگویان بر حسب شهر…………………….78

2-توزیع پاسخگویان بر حسب جنسیت…………………..79


3- توزیع پاسخگویان بر حسب سن……………………. 79

4- توزیع پاسخگویان بر حسب وضعیت تاهل……………80

5- توزیع پاسخگویان بر حسب وضعیت اشتغال………….80

6- وضعیت طبقه ذهنی پاسخگویان……………………..81

7- وضعیت تحصیلات پاسخگویان……………………….. 82

5.1.2 متغیر موقعیتی- ساختاری……………………….. 82

5.1.3 متغیر وابسته (رفتارهای زیست محیطی)………..83

1- مصرف بهینه گاز………………………………………. 83

2- مصرف بهینه برق……………………………………….85

3- مصرف بهینه آب………………………………………… 86

4- استفاده از تولیدات دارای استاندارد زیست محیطی….87

5- حفاظت از منابع طبیعی…………………………….. 88

6- استفاده از وسایل بازیافتی………………………… 90

7- وضعیت رفتارهای زیست محیطی………………….. 91

5.1.4 متغیرهای مستقل……………………………….. 93

1- سرمایه اجتماعی…………………………………….93

الف-شبکه ­های اجتماعی……………………………… 93

1. شبکه­ های رسمی…………………………………. 93

2. شبکه­ های غیر رسمی……………………………… 94

3. وضعیت شبکه ­های اجتماعی………………………. 95

ب- هنجارهای اجتماعی…………………………………97

1. هنجارهای فردی……………………………………… 97

2. هنجارهای جمعی…………………………………… 98

3. وضعیت هنجارهای اجتماعی……………………….100

ج- اعتماد اجتماعی……………………………………. 101

1. اعتماد بین شخصی………………………………… 101

2. اعتماد تعمیم یافته………………………………….. 102

3. اعتماد نهادی………………………………………… 103

4. وضعیت اعتماد اجتماعی…………………………… 105

د- وضعیت سرمایه اجتماعی………………………….. 106

2- آگاهی زیست محیطی………………………………108

الف- آگاهی خاص زیست محیطی……………………. 108

ب- آگاهی عام زیست محیطی……………………….. 109

ج- وضعیت آگاهی زیست محیطی……………………. 109

3- وضعیت نگرش زیست محیطی…………………….. 111

بخش دوم: تحلیل داده ­ها

مقدمه……………………………………………………. 113

5-2-1- مقایسه تفاوتهای بین متغیرهای زمینه­ای و رفتارهای زیست محیطی…..114

یک مطلب دیگر :


5-2-2- آزمون فرضیه ­ها………………………………… 120

5-2-3- تحلیل رگرسیون خطی ساده (دو متغیره)……128

5-2-4- تحلیل رگرسیون چند متغیره…………………..130

5-2-5- تحلیل مسیر (آزمون مدل تحلیلی)……………132

جمع بندی……………………………………………… 133

فصل ششم: بحث نتیجه­ گیری

6-1- بحث و نتیجه گیری ………………………………. 137

6-2- محدودیت­های تحقیق……………………………… 140

6-3- پیشنهادات تحقیق……………………………….. 140

ضمایم

نمودار ماتریس روابط خطی……………………………. 144

پرسشنامه……………………………………………… 145

منابع و ماخذ…………………………………………… 151

چکیده:

امروزه، تهدیدات زیست محیطی در مرکز مهمترین پرسش­های وجدان انسان قرن بیست و یکم قرار دارد. این پرسش­ها افکار عمومی جهان را به طرز نگران کننده­ای به خود معطوف کرده و حساسیت شدیدی نسبت به محیط زیست در سطح جهانی به وجود آورده است. هیچ کس نمی­تواند این ادعا را بکند که پیدایش مواد آلوده کننده بر روی کره خاکی ما نتیجه برخی دگرگونی­های طبیعی و مستقل از اراده انسان است. اشتباهاتی که در افکار، نگرش و رفتار انسان در نتیجه فعالیت­های خود بر روی زمین مرتکب شده است، یکی از علت­های اصلی خساراتی است که محیط زیست متحمل آن گردیده است.

هدف اصلی این پژوهش، سنجش رفتار زیست محیطی و شناخت تاثیر سرمایه اجتماعی بر رفتارهای زیست محیطی می­باشد. به عبارت دیگر، هدف اصلی پژوهش حاضر پاسخ به این سوال است که آیا با افزایش و یا کاهش سرمایه اجتماعی، در رفتارهای زیست محیطی تغییری به وجود می­آید یا خیر؟ روش تحقیق در این پژوهش از نوع پیمایش است. نمونه آماری شامل 440 نفر از افراد بالای 18 سال ساکن در مناطق شهری استان کردستان بوده که با روش نمونه­گیری خوشه­ای چند مرحله انتخاب شده­اند.ابزار این تحقیق پرسشنامه بوده است. علاوه براین، متناسب با دو وجه موضوع تحقیق و سؤالاتی که در مطالعه و بررسی حاضر مهم بوده‌اند، نظریه‌های مربوطه، ارائه و بررسی شدند. برای آنکه تحقیق حاضر انجام گیرد از نظریه­های روبرت پاتنام (در مورد سرمایه اجتماعی) ودانلپ و ون­لیر(در مورد پارادایم جدید زیست محیطی)  به عنوان چارچوب نظری مورد استفاده قرار گرفته بود.

نتایج تحقیق حاضر نشان می­دهد که با وجود شرایط نامناسب و امکانات محدود زیست محیطی در استان کردستان رفتارهای مسئولانه زیست محیطی افراد مورد مطالعه در حد بالایی بوده­ است. علاوه بر این، یافته­ها حاکی از در حد نزدیک به متوسط بودن سرمایه اجتماعی افراد مورد مطالعه است. همچنین، نتایج تحقیقی حاضر نشان می­دهد که از یک سو، بین شهر، جنسیت، وضعیت اشتغال و طبقه ذهنی با رفتار مسئولانه زیست محیطی افراد رابطه وجو ندارد و از سوی دیگر، بین سن، وضعیت تاهل، نگرش زیست محیطی، آگاهی زیست محیطی، سرمایه اجتماعی و تحصیلات و رفتار زیست محیطی افراد رابطه وجود دارد.

در خاتمه، به دلایل احتمالی کم بودن میزان سرمایه اجتماعی، وجود رابط معکوس بین تحصیلات و رفتارهای زیست محیطی و عدم رابطه بین تحصیلات و نگرش زیست محیطی پرداخته شد. براین اساس، از جمله دلایل احتمالی کم بودن سرمایه اجتماعی مردم استان کردستان اولاً، ضعف رابطه دولت با نیروهای اجتماعی، ثانیاً، عدم توانایی جامعه در تامین حقوق افراد و نهایتاً، فقدان امنیت می­باشد. همچنین، به علت جدید بودن آموزش محیط زیست در ایران و فقدان محتوا و کیفیت مناسب برای آموزش محیط زیست در نظام آموزشی ایران، اولاً، دانش زیست محیطی در سطح پایینی بوده و ثانیاً، نمی­توان از کسانی که دارای تحصیلات بالای هستند، انتظار داشت که رفتارهای مسئولانه­ای نسبت به محیط زیست داشته باشند.

فصل اول: کلیات

بیان مسأله:

اگر چه مدتهاست بشر متوجه­ی اهمیت محیط زیست در زندگی خود شده است (فیروزی، 1384 :10)، اما امروزه، تهدیدات زیست محیطی در مرکز مهمترین پرسش­های وجدان انسان قرن بیست و یکم قرار دارد. این پرسش­ها افکار عمومی جهان را به طرز نگران کننده­ای به خود معطوف کرده و حساسیت شدیدی نسبت به محیط زیست در سطح جهانی به وجود آورده است.

جامعه­شناسان، زیست­شناسان، صاحبان صنایع، سیاستمداران، اکولوژیست­ها، اقتصاددانان، هر کدام علت تهدیدات زیست محیطی را از دیدگاه خود توضیح می­دهند (نگاه کنید به کامونر[1]، 1382: 10-3)، اما نقطه اشتراک­شان این است که بسیاری از تهدیدات زیست محیطی، تخریب منابع، آلوده سازی محیط و… نتیجه فعالیت­های انسان است.

ازدیاد جمعیت، فراوانی محصولات مصرفی، بالا رفتن سطح زندگی و افزایش تقاضای مردم، پیشرفت تکنولوژی، ضعف ارگان­های اجرایی حکومت­ها در اجرای برنامه­ها و پروژه­های اکولوژیکی حمایت از محیط زیست، استفاده بهره­جویانه و غیر اصولی از محیط طبیعی توسط سرمایه­داران (همان) و در نهایت کنش­های غیر مسئولانه انسان، نتایج ناگوار و خسارات نامطلوبی را به بار آورده و روز به روز این نتایج و خسارت­ها حادتر می­شود که از جمله می­توان به تخریب محیط زیست و اراضی کشاورزی، گرم شدن زمین، آلودگی هوا، آب، خاک، کاهش منابع طبیعی و نابودی جنگل­ها و مراتع، کاهش منابع تولید انرژی و بروز انواع بیماری­ها اشاره کرد.  بدین ترتیب، انسان با رفتارهایی که در قبال محیط زیست انجام می­دهد و تغییراتی که در محیط ایجاد می­کند، از قبیل تخریب جنگل برای ایجاد جاده و سد سازی، تغییر مسیر رودخانه، ریختن زباله در محیط طبیعی، مصرف انرژی زیاد، استفاد بیش از حد از منابع طبیعی و … –عمداً یا سهواً- به تخریب محیط زیست می­پردازد و محیط زیست را با تهدیدی نگران کننده مواجه می­کند. این تهدید ممکن است به قیمت پایان زندگی انسان بر روی کره زمین تمام ­شود.

بروز مسائل و مشکلات زیست محیطی موجب طرح این پرسش شده است که آیا محیط زیست می­تواند در برابر ادامه رفتار فعلی انسان­ دوام بیاورد؟ هر روز بر این آگاهی  افزوده می شود که نمی­توان همانند گذشته به مصرف منابع طبیعی جهان ادامه داد و نشانه­های تنگناهای زیست محیطی در سطح جهان آشکار شده است(عابدی سروستانی و دیگران، 1386: 59). اگرچه ارائه آمار و اطلاعات پیرامون وضعیت محیط زیست لازم است، اما بیش از این که به اطلاعات علمی درباره خسارات وارد شده به زمین نیاز باشد، به توافقی درباره چگونگی رفتار نسبت به این سیاره نیاز است. در این شرایط، انسان باید به این پرسش نیز پاسخ گوید، هنگامی که افراد خواهان به حداکثر رساندن سود خود هستند، چگونه می توان از بهره برداری بیش از حد و تخریب منابع طبیعی جلوگیری کرد؟ در واقع، چالش موجود، چگونه زندگی کردن بر روی زمین نیست، بلکه قبولاندن چرایی این چگونه زندگی کردن به افراد است (همان: 60).

وجود مسائل و مشکلات زیست محیطی سبب شد که عده­ی  زیادی از محیط زیست طرفداری کنند که به­زعم صاحب نظران جامعه­شناسی محیط زیست، بالاخص بوتکین[2] طرفداری از محیط زیست یک گرایش نسبتاً جدیدی است، اما ریشه­های آن در تاریخ گذشته انسان و جامعه قرار دارد. تمامی جوامع بشری مجبور به پرداختن به محیط زیست بودند، زیرا محیط نه تنها منابع ضروری حیات آنها را تامین می­کرد، بلکه کانون ستیز و تهدید برای ادامه حیات نیز بوده است (بوتکین ، 1385: 628). بوتکین معتقد است که در تمدن غرب همواره 3 پرسش در مورد انسان و طبیعت مطرح است:

1- شرایط طبیعت در غیبت هر گونه نفوذ انسان چگونه است؟

دانلود ارشد بررسی روش های مختلف برآوردیابی در رگرسیون ریج

2 – 1 – 1- روش نموداری برای بدست آوردن پارامتر ریج ……………………………………………………………………….. 22

2 – 1 – 2 -روش محاسباتی برای بدست آوردن پارامتر ریج ……………………………………………………………………… 22

2 – 1 – 2 – 1- رگرسیون ریج تعمیم یافته ……………………………………………………………………………………….. 23

2 – 1 – 3 – روش های مختلف برآورد پارامتر ریج …………………………………………………………………………………….. 25

2 – 2 – تعدیل کردن برآوردگرها …………………………………………………………………………………………………………………………… 30

2 – 3 – یک مطالعه شبیه سازی. ………………………………………………………………………………………………………………………….. 31

 

فصل سوم: برآوردگر رگرسیون ریج خطی شده در رگرسیون خطی


3 – 1- ارزیابی بیشتر برآوردگر لیو ……………………………………………………………………………………………………………………….. 41

3 – 1 – 1- ارتباط بین برآوردگر لیو و ریج ………………………………………………………………………………………………..44

3 – 2 – برآوردگر لیو تعمیم یافته ………………………………………………………………………………………………………………………….. 46

3 – 3 – برآوردگر رگرسیون ریج خطی شده ………………………………………………………………………………………………………….. 46

3 – 3 – 1 – نسخه جدید برآوردگر ریج تعمیم یافته براساس  برآوردگر لیو ……………………………………….. 47

3– 3 – 2 – بدست آوردن برآوردگر رگرسیون ریج خطی شده …………………………………………………………………………… 49

3 – 4 – بهینه کردن سه برآوردگر   و  و   در مجموعه های مختلف ………………………………….. 50

            3 – 4 – 1 – بدست آوردن آماره  برای سه برآوردگر …… …………………………………………………………49

            3 – 4 – 2- روش بهینه کردن  سه برآوردگر ………………………………………………………………………………………….. 53

 

فصل چهارم: مثال های کاربردی و شبیه سازی

4 – 1 – مثال شبیه سازی …………………………………………………………………………………………………………………………………….. 58

4 – 2 – مثال واقعی ……………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 61

 

پیوست

پیوست 1 …………………………………………………………………………………………………. ………………………………………………………………65

پیوست 2 …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 70

فهرست منابع و مآخذ ……………………………………………………………………………………………………………………………………………… 80

واژه نامه فارسی به انگلیسی ……………………………………………………………………………………………………………………………………. 83

واژه نامه انگلیسی به فارسی ……………………………………………………………………………………………………………………………………. 87

یک مطلب دیگر :


فهرست جدول ها

جدول 2 – 1-  برآورد شده برآوردگرهای ریج اولیه برای    ………………………………………. …………………34

جدول 2 – 2 –  برآورد شده برآوردگرهای ریج تعدیل شده برای   …………….. ………………………………..35

جدول 2 – 3-  برآورد شده برآوردگرهای ریج اولیه برای   ………………………… …………………………………36

جدول 2 – 4-  برآورد شده برآوردگرهای تعدیل شده برای   ……………………… ………………………………..37

جدول 2 – 5  برآورد شده برآوردگرهای ریج اولیه برای   ………………………. ……………………………………..38

جدول 2 – 6 –  برآورد شده برآوردگرهای تعدیل شده برای   …………………………….. ………………………..39

جدول 4 – 1 -متوسط مقدار  برای برآوردگرهای  ،  ،    و  ……………………………60

جدول 4 – 2  مقدار  برآوردگرهای  ،  ،  ،    و  ……………………………62

جدول 4 – 3- داده های سیمان هالد ……………………………………………………………………………………………………………………….62

فهرست نمودار ها

شکل 3-1- نمودار   امین مولفه برآوردگرهای ریج و لیو برای  ………………………………………………..45

نمودار 4 – 1 – کارایی بهبود یافته  چهار برآوردگر برای شش مقدار

………………………………………………………………60

چکیده

بررسی  روش های مختلف  برآوردیابی در رگرسیون ریج 

در رگرسیون خطی چندگانه، موضوع هم خطی چندگانه مشکلاتی را برای برآوردگر حداقل مربعات پارامتر  به وجود می آورد. در این پایان نامه، ضمن ارائه این مشکلات، تلاش می شود که برآوردگرهای اریبی مانند برآوردگر حاصل از رگرسیون ریج و یا برآوردگر لیو جایگزین برآوردگرهای حاصل از کمترین مربعات نماییم. این برآوردگرها اغلب دارای یک پارامتر اریبی k یا d هستند. می توان با انتخاب مناسب k یا d  برآوردگری با میانگین مربعات خطای کمتری نسبت به برآوردگر حداقل مربعات بدست آورد. روش های مختلف برآورد کردن پارامتر اریبی در رگرسیون ریج معمولی را ارائه داده و سپس با استفاده از این روش ها، برآوردگرهای تعدیل یافته جدیدی بدست می آوریم. برآوردگر ریج خطی شده را معرفی کرده و با استفاده از معیار ، به بهینه کردن این برآوردگر و دو نسخه تعمیم یافته برآوردگر لیو می پردازیم. در پایان به وسیله یک مطالعه شبیه سازی و یک سری داده واقعی، عملکرد برآوردگرهای معرفی شده را با هم مقایسه می کنیم.

Abstract

دانلود ادبیات و فرهنگ عامه در دیوان صیدی تهرانی

1-13- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات………………………………………………………………………….. 7

1-14- کلید واژگان تحقیق و معادل لاتین آن ها……………………………………………………………… 7

فصل دوم: تعاریف و کلیات

2-1- زندگی و شعر صیدی تهرانی………………………………………………………………………………. 9

2-2- تعاریف فرهنگ عامیانه…………………………………………………………………………………….. 9

2-3- فرهنگ عامه در جهان………………………………………………………………………………………. 11

2-4- فرهنگ عامه …………………………………………………………………………………………………. 12

2-5- اهمیت فرهنگ عامه…………………………………………………………………………………………. 13

2-6- عناصر فرهنگ عامه…………………………………………………………………………………………. 15

2-7- ویژگی های فرهنگ و ادبیات عامه………………………………………………………………………. 17

فصل سوم: عناصر و فرهنگ عامه در دیوان صیدی تهرانی

3-1- باور های عامیانه……………………………………………………………………………………………… 21

3-1-1- درآمد………………………………………………………………………………………………………. 22

3-1-2- باده افشانی (جرعه بر خاک افشاندن)………………………………………………………………… 22

3-1-3- پادشاه سایه خداوند روی زمین………………………………………………………………………… 23

3-1-4- تشکیل دُر در صدف…………………………………………………………………………………….. 23

3-1-5- تشکیل گوهر در سنگ ………………………………………………………………………………… 24

3-1-6- جن یا فرشته ای به شاعران الهام می کند……………………………………………………………. 24

3-1-7- چشم زخم………………………………………………………………………………………………… 25

3-1-7-1-  اسپند دود کردن…………………………………………………………………………………….. 25

3-1-8- خون و باورهای مربوط به آن …………………………………………………………………………. 26

3-1-8-1- خون خوردن …………………………………………………………………………………………. 26

3-1-8-2- انتقام خون…………………………………………………………………………………………….. 27

3-1-8-3- خونین بودن اشک…………………………………………………………………………………… 28

3-1-8-4- جگر جایگاه غم و اندوه……………………………………………………………………………. 29


3-1-9- رنگ ها……………………………………………………………………………………………………. 30

3-1-9-1- سیاه ……………………………………………………………………………………………………. 30

3-1-9-2- سبز……………………………………………………………………………………………………… 31

3-1-9-3- زرد……………………………………………………………………………………………………… 32

3-1-10- روزی معین……………………………………………………………………………………………… 32

3-1-11- سبز پوشی فرشتگان و زیبا رویان…………………………………………………………………… 33

3-1-12- صبا باعث رویش و تحریک گل و گیاهان ………………………………………………………. 33

3-1-13- صید حرم……………………………………………………………………………………………….. 34

3-1-14- گنج………………………………………………………………………………………………………. 34

3-1-14-1- گنج در ویرانه………………………………………………………………………………………. 34

3-1-14-2- گنج باد آور………………………………………………………………………………………… 34

3-1-15- ماه و قصب (کتان)…………………………………………………………………………………….. 34

3-1-16- مهر گیاه…………………………………………………………………………………………………. 35

3-1-17- نور چشم………………………………………………………………………………………………… 35

3-1-18- نوشیاد (شادی روی کسی خوردن)…………………………………………………………………. 36

3-2- باورها و رسوم مربوط به جانوران…………………………………………………………………………. 38

3-2-1- درآمد………………………………………………………………………………………………………. 39

3-2-2- آهو…………………………………………………………………………………………………………. 39

3-2-2-1- رمیدگی……………………………………………………………………………………………….. 39

3-2-2-2- آهو به عنوان شکار و صید…………………………………………………………………………. 39

3-2-2-3- یوز و آهو……………………………………………………………………………………………… 40

3-2-3- بلبل…………………………………………………………………………………………………………. 40

3-2-4- پروانه………………………………………………………………………………………………………. 41

3-2-5- تذرو و سرو……………………………………………………………………………………………….. 42

3-2-6- جغد ……………………………………………………………………………………………………….. 42

3-2-7- طاووس…………………………………………………………………………………………………….. 42

3-2-8- طوطی……………………………………………………………………………………………………… 43

3-2-8-1- سخنوری طوطی……………………………………………………………………………………… 43

3-2-8-2- طوطی و آینه………………………………………………………………………………………….. 43

3-2-9- فاخته……………………………………………………………………………………………………….. 44

3-2-9-1- طوق فاخته ……………………………………………………………………………………………. 44

3-2-9-2- خوش خوانی…………………………………………………………………………………………. 44

3-2-10- قمری…………………………………………………………………………………………………….. 45

3-2-11- کبک…………………………………………………………………………………………………….. 45

3-2-11-1- خرامیدن کبک…………………………………………………………………………………….. 45

3-2-11-2- کبک و باز………………………………………………………………………………………….. 45

3-3- طب عامیانه……………………………………………………………………………………………………. 46

3-3-1- درآمد………………………………………………………………………………………………………. 47

یک مطلب دیگر :


3-3-2- بیماری ها………………………………………………………………………………………………….. 47

3-3-2-1- آبله……………………………………………………………………………………………………… 47

3-3-2-2- پیسی……………………………………………………………………………………………………. 48

3-3-2-3- تب و تبخال…………………………………………………………………………………………… 48

3-3-2-4- جنون…………………………………………………………………………………………………… 49

3-3-2-5- دیوانگی ………………………………………………………………………………………………. 49

3-3-2-6- رمد……………………………………………………………………………………………………… 50

3-3-2-7- سودا……………………………………………………………………………………………………. 50

3-3-2-8- عناصر اربعه و مزاج های چهارگانه در وجود آدمی…………………………………………… 50

3-3-3- داروها و شیوه ی درمان…………………………………………………………………………………. 51

3-3-3-1- بلسان در درمان بیماری چشم (جسم)…………………………………………………………….. 51

3-3-3-2- توتیا…………………………………………………………………………………………………….. 51

3-3-3-3- چوب چینی…………………………………………………………………………………………… 52

3-3-3-4- چوب گل در درمان غلبه سودا…………………………………………………………………….. 52

3-3-3-5- سرمه و تأثیر آن در روشنی دید چشم……………………………………………………………. 52

3-3-3-5-1- سرمه……………………………………………………………………………………………….. 52

3-3-3-6- سوخته و درمان زخم………………………………………………………………………………… 53

3-3-3-7- مفرح در درمان غلبه سودا………………………………………………………………………….. 53

3-3-3-8- مومیایی و درمان شکستگی…………………………………………………………………………. 53

3-4- ضرب المثل…………………………………………………………………………………………………… 55

3-4-1- درآمد………………………………………………………………………………………………………. 56

3-5- نجوم در باورهای عامیانه……………………………………………………………………………………. 59

3-5-1- درآمد………………………………………………………………………………………………………. 60

3-5-2- اختر و بال افتادن…………………………………………………………………………………………. 60

3-5-3- اسد…………………………………………………………………………………………………………. 60

3-5-4- افلاطون …………………………………………………………………………………………………… 61

3-5-5- تأثیر افلاک و کواکب بر سرنوشت انسان ها……………………………………………………….. 61

3-5-6- ثریا=پروین………………………………………………………………………………………………… 62

3-5-7- جوزا……………………………………………………………………………………………………….. 63

3-5-8- حضور منجمین در دربار……………………………………………………………………………….. 63

3-5-9- خورشید و ذره …………………………………………………………………………………………… 63

3-5-10- زمین مرکز عالم……………………………………………………………………………………….. 64

3-5-11- زهره مطرب فلک……………………………………………………………………………………… 64

3-5-12- سعد و نحس ستارگان………………………………………………………………………………… 65

3-5-13- سهیل ……………………………………………………………………………………………………. 65

3-5-14- سیارات سبعه……………………………………………………………………………………………. 66

3-5-15- شب یلدا…………………………………………………………………………………………………. 66

3-5-16- شهاب……………………………………………………………………………………………………. 67

3-5-17- صاحب قران……………………………………………………………………………………………. 67

3-5-18- طالع بینی………………………………………………………………………………………………… 68

3-5-19- عطارد……………………………………………………………………………………………………. 69

3-5-20- قوس قزح……………………………………………………………………………………………….. 70

3-5-21- کسوف………………………………………………………………………………………………….. 70

3-5-22- کمان (قوس)……………………………………………………………………………………………. 70

3-5-23- کهکشان…………………………………………………………………………………………………. 71

3-5-24- گردش و حرکت افلاک…………………………………………………………………………….. 71

3-5-25- نحس اصغر، نحس اکبر……………………………………………………………………………… 72

3-5-26- هفت اختر……………………………………………………………………………………………….. 73

3-6- افسانه ها……………………………………………………………………………………………………….. 74

3-6-1- درآمد………………………………………………………………………………………………………. 75

3-6-2- آب حیات ……………………………………………………………………………………………….. 75

3-6-3- ارم شداد…………………………………………………………………………………………………… 76

3-6-4- خضر……………………………………………………………………………………………………….. 77

3-6-5- ملک معمور……………………………………………………………………………………………….. 78

3-6-6- یأجوج و مأجوج ………………………………………………………………………………………… 78

3-7- اسطوره………………………………………………………………………………………………………… 80

3-7-1- درآمد………………………………………………………………………………………………………. 81

3-7-2- آیینه سکندر………………………………………………………………………………………………. 81

3-7-3- اسکندر…………………………………………………………………………………………………….. 82

دانلود ارشد بررسی تطبیقی ارزش­های دموکراتیک بین ­نسلی در شهر ساری

3-2- عملیاتی کردن مفاهیم………………………………………. 49

3-3- جامعه آماری و نمونه…………………………………………. 55

3-3-1- روش نمونه گیری………………………………………….. 56

فصل چهارم. تحلیل داده‌ها………………………………………… 57

آمار توصیفی…………………………………………………………..57

4-2 آمار استنباطی…………………………………………………. 74

فصل چهارم ـ نتیجه ­گیری…………………………………………… 84

چکیده:

موضوع تحقیق، «بررسی تطبیقی ارزش­های دموکراتیک بین­نسلی در شهر ساری» است. امروزه روشنفکران و برخی توده‌های مردم از دموکراسی حمایت می‌کنند. تصور می‌شود رواج فرهنگ سیاسی دموکراتیک در میان شهروندان لازمه ایجاد و تضمین بقای دموکراسی در جامعه است. فصل اول این پژوهش به بررسی فرهنگ سیاسی دموکراتیک اختصاص یافته است. در قسمت بررسی منابع علمی، علاوه بر موضوع اصلی، به بررسی دیدگاه­ها در مورد موضوعات مرتبط مانند جامعه‌پذیری سیاسی، فرهنگ سیاسی ایران، دموکراسی و … پرداخته شد. در فصل دوم، ذیل بحث روش­شناسی، روش نمونه‌گیری و فرضیات تشریح شده است. فرهنگ سیاسی در این تحقیق با روش پیمایشی بررسی شده است. افراد جامعه با تجربیات تاریخی جنگ و انقلاب به سه نسل تقسیم شدند. نسل اول، 48 ساله به بالا که هم تجربه انقلاب و هم جنگ را داشته‌اند. نسل دوم، 34 تا 47 ساله و دارای تجربه مشارکت فعال در جنگ و نسل سوم17 تا 33ساله تجربه­ای از جنگ یا انقلاب نداشته­اند. در این پژوهش از دیدگاه اینگلهارت درباره‌نقش تجربه‌نسلی در پذیرش ارزش­های مادی و فرامادی و به تبع آن ارزش­های دموکراتیک فرضیه ساخته شده است. جهت بررسی فرهنگ سیاسی از دیدگاه آلموند و وربا در سه بعد شناختی، عاطفی و ارزیابانه استفاده شد. نمونه‌گیری به صورت خوشه­ای در 16 حوزه انتخاب شد و پرسشگران افراد را در بلوک­های متفاوت، به صورت کاملا تصادفی انتخاب نمودند. در فصل سوم، یافته­های تحقیق، به صورت جداول و نمودار توصیف شده و فرضیات تحقیق با استفاده از آزمون­های مناسب، آزمون شده‌اند. یافته­ها‌ی تحقیق بدین قرار است: از لحاظ تمایل به ارزش‌های دموکراتیک بین سه نسل تفاوت دیده می­شود، اما شکاف نسلی فقط بین دو نسل اول و دوم اتفاق افتاده است. میزان تمایل به ارزش­های دموکراتیک در هر سه نسل بالا بوده است. هر سه نسل ارزیابی نسبتاً ضعیفی از وضعیت رعایت ارزش­های دموکراتیک در جامعه داشته‌اند. مهم‌ترین اولویت ارزشی افراد جامعه در همه نسل­ها «رشد اقتصادی» بوده است. دومین اولویت ارزشی که نسل دوم بیشترین فراوانی را در این مورد داشته است، «آزادی بیان» و سومین اولویت در همه نسل­ها «اشتغال» بوده است. هم­چنین هرچه میزان آگاهی سیاسی افراد بالاتر باشد، دموکرات­تر نیز

 هستند.

مقدمه:

طرح مسأله

امروزه دموکراسی و ارزش­های ‌دموکراتیک مقبولیت جهانی پیدا کرده و ضرورت توجه به این شیوۀ‌حکومتی، از سوی بسیاری از دولت­ها و کشورهای جهان پذیرفته شده است. از طرف‌دیگر دموکراسی به‌عنوان شاخصی در اندازه­گیری توسعه ‌سیاسی شناخته می­شود و به ‌همین دلیل، بیشتر کشورها  می‌کوشند تا خود را دموکراتیک معرفی کنند.

به طور کل، ارزش­های سیاسی به عنوان بخش مهمی از فرهنگ‌سیاسی هر ملت یکی از مهم­ترین عوامل مؤثر در رفتارهای ‌سیاسی آنان است و سرنوشت حکومت و ملت نیز با همین عوامل پیوند ‌ناگسستنی دارد. جهت رسیدن به توسعه سیاسی، توجه به فرهنگ سیاسی بسیار ضروری به نظر می­رسد و اهمیت آن زمانی بیشتر می­شود که بدانیم فرهنگ سیاسی سنتی در ایران به شکلی متفاوت با فرهنگ سیاسی مدرن در ذهن افراد رسوب پیدا کرده و گاهی حتی با آن در تعارض می­باشد. جهت روشن کردن این موضوع و شناخت عوامل مؤثر بر آن، بهترین روش، بررسی فرهنگ سیاسی در بین نسل­های متفاوت جامعه می­باشد. در ضمن بررسی بین­‌نسلی ارزش­های فرهنگ سیاسی می­تواند شاخص مهمی درخصوص تغییرات اجتماعی جامعه در اختیار علوم اجتماعی قرار دهد.

با کمی تأمل در تاریخ ایران می­توان ملاحظه نمود که علیرغم این که گهگاه برخی زمینه­های عینی و نهادی فعالیت‌های مدنی و سیاسی مدرن فراهم می­گردد، لیکن ظاهرا عدم تثبیت و درونی شدن فرهنگ ‌سیاسی مدرن و ارزش­های دموکراتیک در بین مردم سبب می­شود که عملاً این نهادها به اهداف خود دست پیدا نکنند و برای همیشه شعارگونه در بیانات سیاسی باقی بماند. در حقیقت، بحث دموکراسی و دموکراتیزاسیون در ایران سابقه­ای یکصد ساله دارد و اولین دغدغه­های آن به انقلاب مشروطیت می‌رسد، دومین مقطع زمانی، دوره نهضت ملی با روی کار آمدن مصدق، سومین مقطع زمانی با پیروزی انقلاب که با تدوین قانون اساسی و متمم آن، خیزی برای محقق ساختن ارزش­های دموکراتیک برداشته شد ولی هرگز به شکل نهادی و پایا در نیامد و آخرین مقطع زمانی بعد از دوم خرداد 1376 که با روی کار آمدن محمد خاتمی در منصب ریاست جمهوری با مسلط نمودن گفتمان دموکراتیک، افکار عمومی را به خود جلب نمود، اما با همه این اوصاف، ظاهرا تاکنون ارزش­های دموکراتیک در بین اقشار جامعه درونی نشده است. مع‌الوصف، می­توان گفت که تنها مشکلات نهادی یا ساختاری در عدم استقرار دموکراسی اثرگذار نیست، بلکه متغیر فرهنگی نیز از اهمیت زیادی برخوردار است.

فرهنگ شکل دهنده بستری است که سیاست در چهارچوب آن رخ می­دهد و لزوم توجه به ارزش­ها و نگرش­های سیاسی، برای درک پدیده­های سیاسی به ویژه شکل گیری دموکراسی پایدار مورد تأکید قرار می­گیرد و به عنوان یک ابزار مفهومی شناخته می­شود، که بر اساس آن می­توان رفتار و کنش سیاسی افراد جامعه را پیش­بینی نمود.

در حال حاضر با توجه به گسترش رسانه­ها و پیشرفت تکنوژیکی آن وتبلیغات جهانی، سطح آگاهی و اطلاعات افراد ارتقا یافته و دموکراسی به عنوان یک شیوه حکومتی، مقبولیت جهانی یافته است، در جوامع جهان سوم که در مرحله گذار از سنتی به مدرنیته قرار دارد، ممکن است تغییر فرهنگ سیاسی افراد جامعه به صورت یکپارچه و هماهنگ شکل نگرفته و گروهی با فرهنگ سیاسی غیر­دموکرات هنوز نتوانسته باشند، ارزش­های سیاسی سنتی که به شکلی عمیق، در آن­ها درونی شده را تغییر دهند و بدین­صورت تفاوت ارزش­ها و نگرش­ها در اینگونه جوامع امری طبیعی محسوب شده و برقراری دموکراسی پایا، نیاز به زمانی طولانی­تر خواهد داشت، با توجه به این که دامنه فرهنگ ‌سیاسی بسیار گسترده است و امکان مطالعه همه ابعاد آن در یک تحقیق ناممکن به نظر می­رسد، بررسی ارزش­های ‌دموکراتیک در این تحقیق به ‌عنوان یکی از مؤلفه­های فرهنگ ‌سیاسی انتخاب شده است. چرا که تحقق دموکراسی شرایطی دارد که یکی از آن­ها داشتن فرهنگ ‌سیاسی دموکراتیک است و داشتن فرهنگ ‌سیاسی دموکراتیک منوط به ‌وجود ارزش‌­های ‌سیاسی‌دموکراتیک در بین مردم جامعه است. اما در خصوص چگونگی دسته­بندی نسل­ها، هیچ توافقی بین اندیشمندان بر سر

یک مطلب دیگر :

میزان کاهش مسئولیت پدر در قتل فرزند

 دسته­بندی آن وجود ندارد. از نظر مانهایم و همفکران وی اواخر نوجوانی و اوایل جوانی در حدود 17 سالگی، در واقع سال­های شکل­­گیری اصلی هستند که طی آن، دیدگاه­های فردی مجزا و متمایز دربارۀ سیاست و جامعه در سطح وسیعی شکل می­گیرد تجربیات متفاوت افراد از وقایع مهم تاریخی مانند جنگ­ها و انقلاب با عث می­شود در یک فضای متفاوت قرار گیرد که تفاسیر او از دنیا و مسائل مختلف آن به شکلی متفاوت از سایر  نسل­ها باشد )اسکات و شومن، 1992، ص.361. مارشال، 1999، ص. 199 به نقل از توکل ، 1385، 103).

با توجه به این که ایران نیز درطول چند دهه گذشته درگیر وقایع مهمی مانند انقلاب و جنگ بوده است، به همین دلیل دسته‌بندی نسل­ها در این پژوهش بر اساس دیدگاه مانهایم انجام شده است.در این پژوهش ترغیب شده­ایم تا اثرات این وقایع را در کنار سایر متغیرها در نسل­ها بررسی کنیم. در ضمن، با توجه به این که سن ورود رسمی افراد در فعالیت­های سیاسی   (رأی دادن) از حدود 17 سالگی است، جامعه آماری ما نیز از این سن شروع می­شود.

با وجود آنکه ارزش­ها جهت­دهنده و استانداردهای رفتارند و موجبات انسجام و یکپارچگی جوامع را فراهم می­کند، از سویی دیگر ارزش­های متفاوت نسل­ها باعث فاصله افتادن بین آن‌ها می­شود. تجربه هر نسل، گونه­های مختلف اجتماعی شدن و مجاری مختلف جامعه‌پذیری، به ویژه در دهه‌های اخیر که رسانه‌های فراملی افراد به خصوص اقشار جوان را احاطه نموده، جهان ذهنی و افق‌های آینده آنها را رقم می­زند. بعد از انقلاب، جنگ یا دگرگونی­های عمده سیاسی – اجتماعی، هر گروه سنی، تجربه­ای خاص از جهان پیرامون خود دارد که او را از سایر نسل­ها جدا می­کند. این پدیده اجتماعی زمانی به صورت یک مسأله اجتماعی شناخته می­شود که از حد تعادل خارج شود و در این صورت ذهن افراد متخصص را به خود جلب می­نماید. با توجه به ضرورت و اهمیت رواج ارزش­های دموکراتیک در فرهنگ سیاسی نسل‌های متفاوت جامعه، به عنوان شاخصی در تقویت دموکراسی و توسعه سیاسی، محقق با انجام این پژوهش در پی دستیابی به پاسخ این سؤال است که آیا میزان رواج ارزش­های دموکراتیک در بین سه نسل از جامعه ایران متفاوت است؟  در این جا لازم است که مروری اجمالی بر کل پایان نامه داشته باشیم:

فصل اول پژوهش، به مرور ادبیات تحقیق اختصاص یافته که در دو قسمت به بررسی آثار تجربی و  مبانی نظری در مورد موضوع پژوهش پرداخته شد. در بررسی آثار تجربی، ابتدا مروری بر آثار تجربی مربوط به نسل و شکاف نسلی صورت گرفته و سپس به مرور آثار تجربی در مورد فرهنگ سیاسی و ارزش­های دموکراتیک اختصاص یافت، در بررسی مبانی نظری،     دیدگاه­های اندیشمندان در مورد ارزش­ دموکراتیک و موضوعات مرتبط با آن مانند: جامعه­پذیری سیاسی، فرهنگ سیاسی، دموکراسی، نسل و شکاف نسلی و فرهنگ سیاسی و شکاف نسلی در ایران، مورد مداقه و بررسی قرار گرفت. در فصل دوم که مربوط به چارچوب ­نظری می‌باشد، به بیان دیدگاه­هایی اختصاص یافته که پژوهش حاضر بر اساس همان دیدگاه­ها و در چهارچوب همان مبانی انجام شده است. در این پژوهش با توجه به موضوع آن در بررسی نسلی از دیدگاه اینگلهارت مبنی بر ارتباط ارزش­های فرامادی و ارزش دموکراتیک و شکاف نسلی استفاده شده است. هم­چنین، برای تعریف فرهنگ سیاسی، مؤلفه‌ها و شاخص‌های آن بر دیدگاه نظری آلموند و وربا درباره فرهنگ سیاسی تکیه می‌کند. آلموند و وربا فرهنگ سیاسی را بر اساس وجوه شناختی، عاطفی و ارزیابانه ذهنیت‌های مردم درباره نظام، فرایند و خروجی‌های نظام سیاسی تعریف کرده‌اند. فصل سوم که به روش تحقیق اختصاص یافته، جهت دستیابی به میزان رواج ارزش­ها و فرهنگ دموکراتیک بین نسلی، با توجه به حساسیت و اهمیت موضوع از روش پیمایشی[1] استفاده شد تا بتوانیم به صورت مستقیم با افراد جامعه ارتباط برقرار نموده و از دیدگاه­ها و نگرش آنها در مورد موضوعات مختلف سیاسی، بدون ابهام مطلع گردیم. بدین جهت لازم شد تا از پرسشگران ماهر و با تجربه استفاده شود تا به نتایج حقیقی و درست دست یابیم.

در این تحقیق پس از تعیین متغیرهای اصلی پژوهش، از مفاهیم مربوطه تعریف نظری و عملیاتی به‌عمل آمده است. پس از تعیین گویه‌های هر مفهوم و آزمون مقدماتی پرسش‌نامه، با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ[2] روایی طیف‌های مورد استفاده مورد سنجش قرار گرفته و معناداری آنها آزمون شده است. پس از جمع‌آوری داده‌ها و ورود آنها به رایانه، با استفاده از برنامه SPSS و تحلیل ‌های آماری مربوطه رابطه متغیرهای اصلی پژوهش مورد بررسی و آزمون قرار گرفته‌اند.

با استفاده از فرمول نمونه‌گیری  با 04/0درصد خطا تعداد نمونه 380 نفر تعیین شد. افراد نمونه نیز بر حسب حوزه و بلوک به روش تصادفی انتخاب شده­ اند.

فصل چهارم که به تحلیل داده­ها اختصاص دارد، ابتدا به توصیف اطلاعات و تشریح آنها با استفاده از جدول و نمودار پرداخته شده و سپس در قسمت آمار استنباطی به آزمون فرضیات با استفاده از روش­های آزمونی مناسب پرداخته شد. بر اساس نتایج بدست آمده فرضیه اول و دوم، مبنی بر تفاوت نسل­ها در پذیرش ارزش­های دموکراتیک پذیرفته شد. بر اساس آزمون کی دو مشخص گردید که تفاوت نسلی بین نسل اول (47 سال به بالا) و نسل دوم (34 تا 47 سال) معنی­دار است. فرضیه سوم، در خصوص ارتباط مستقیم پذیرش ارزش­های فرامادی و ارزش­های دموکراتیک­، با استفاده از آزمون پیرسون  تایید نشد. فرضیه چهارم مبنی بر ارتباط بین تحصیلات، جنس، هزینه خانوار با پذیرش ارزش­های دموکراتیک مشخص شد که هرچه میزان تحصیلات بالاتر باشد، تمایل به ارزش­های دموکراتیک بیشتر است. هم­چنین مردان نسبت به زنان تمایل بیشتری به ارزش­های دموکراتیک دارند ولی بین میزان هزینه خانوار و پذیرش ارزش دموکراتیک رابطه­ای وجود ندارد. بر اساس فرضیه پنجم تأیید شد که هرچه آگاهی سیاسی افراد بالاتر باشد، میزان پذیرش ارزش دموکراتیک بیشتر است.

فصل اول: مروری بر منابع علمی

در این فصل ذیل دو بخش، برخی ادبیات تجربی و مجموعه‌ای از مهم‌ترین آثار نظری درباره فرهنگ سیاسی، ارزش‌های دموکراتیک و مقوله شکاف نسلی را بررسی می‌کنیم.

1-1- مرور تحقیقات تجربی

1-1-1- نسل و شکاف نسلی