مسیحیان…………………………………………………………………. 34
یهودیان…………………………………………………………………… 34
مندائیان…………………………………………………………………. 35
یزیدیان………………………………………………………………….. 35
زبان…………………………………………………………………….. 36
آموزش و تحصیلات عمومی…………………………………………… 36
3. جغرافیای اقتصادی…………………………………………………… 36
کشاورزی……………………………………………………………….. 37
معادن…………………………………………………………………… 38
صنایع………………………………………………………………….. 39
بخش دوم: شیعیان عراق……………………………………………. 40
واژهشناسی شیعه……………………………………………………… 40
شیعه در لغت…………………………………………………………… 40
شیعه در اصطلاح………………………………………………………. 42
چگونگی ورود اسلام به عراق………………………………………… 43
عراق در آستانه ظهور اسلام…………………………………………. 43
ورود اسلام به عراق……………………………………………………. 43
شکلگیری جامعه شیعی عراق……………………………………….. 45
زمان و عوامل مؤثر در گسترش تشیع در عراق…………………….. 45
منشاء تشیع در عراق…………………………………………………. 46
اوضاع شیعیان عراق در عصر معاصر………………………………….. 47
شیعیان عراق پس از سقوط صدام…………………………………… 49
جمعیت شیعی عراق…………………………………………………… 50
ویژگیهای جمعیتی شیعیان عراق…………………………………… 50
شیعیان مرکز عراق………………………………………………………. 52
شیعیان جنوب عراق………………………………………………………. 53
شیعیان غرب عراق………………………………………………………. 55
شیعیان شمال عراق…………………………………………………….. 56
مؤلفههای مذهبی مؤثر بر هویتیابی شیعیان عراق……………….. 57
امامت……………………………………………………………………… 57
شهادت امام حسین (ع)………………………………………………… 58
مهدویت……………………………………………………………………. 59
مؤلفههای اجتماعی مؤثر بر جامعۀ شیعی عراق…………………….. 60
جایگاه مرجعیت به عنوان سرمایهای اجتماعی……………………….. 60
آحاد شیعیان عراق……………………………………………………….. 61
وجود عتبات عالیات و اماکن مقدّس در عراق………………………….. 62
اوقاف شیعی در عراق……………………………………………………. 64
برگزاری مناسک و آیینهای شیعی در عراق………………………….. 66
آیینهای عزاداری شیعیان عراق………………………………………….. 67
مراسم روز اربعین حسینی……………………………………………….. 67
انتظار و آیینهای آن………………………………………………………… 69
عناصر فرهنگی در جامعۀ شیعی عراق………………………………… 70
مساجد بزرگ و تاریخی………………………………………………….. 72
کتابخانهها………………………………………………………………….. 73
مجلّات……………………………………………………………………… 75
چاپ و نشر…………………………………………………………………. 77
ناشران تخصصی شیعی…………………………………………………. 78
مراکز فرهنگی……………………………………………………………… 79
شبکههای ماهوارهای و تلویزیونی……………………………………… 80
رادیو………………………………………………………………………… 81
خبرگزاریها …………………………………………………………………..81
سایتهای اینترنتی………………………………………………………. 81
آموزش و تحصیلات شیعیان عراق……………………………………… 81
دانشگاه و آموزش عالی………………………………………………….. 81
حوزه های علمیه…………………………………………………………..83
حوزه نجف…………………………………………………………………. 83
حوزه سامراء……………………………………………………………… 84
حوزه کربلا………………………………………………………………… 85
بخش سوّم: جریانهای اسلامگرای عراق……………………………. 86
جایگاه جریانهای اسلامگرای غیر شیعی عراق پس از صدام……….88
الف). جماعت اخوان المسلمین……………………………………….. 88
ب). حزب تحریر اسلامی………………………………………………… 89
یک مطلب دیگر :
فصل سوّم: جریانهای عمدۀ شیعی در عراق معاصر………………… 92
بخش اوّل: جریانهای اسلامگرای شیعی عراق پس از صدام……….. 94
1.حزب الدعوه اسلامی……………………………………………………95
زمان و مکان تشکیل حزب الدعوه………………………………………. 95
مؤسّسین حزب الدعوه…………………………………………………. 96
ساختار تشکیلاتی حزب الدعوه……………………………………….. 97
ادوار تاریخی سپری شده در حزب الدعوه…………………………….. 98
از تأسیس تا روی کار آمدن صدام حسین……………………………… 98
از روی کار آمدن رژیم بعث تا سقوط آن…………………………………. 99
از سقوط رژیم صدام حسین تا امروز…………………………………… 104
انشعابات حزب الدعوه اسلامی……………………………………….. 106
2.مجلس اعلای اسلامی عراق………………………………………… 107
زمان و مکان تشکیل «مجلس اعلای اسلامی عراق»……………….. 107
مؤسّسین مجلس اعلای اسلامی عراق……………………………… 107
ساختار تشکیلاتی مجلس اعلای اسلامی عراق……………………. 108
ادوار تاریخی سپری شده مجلس اعلای اسلامی عراق…………….. 108
انشعابات مجلس اعلا………………………………………………….. 110
3.جریان صدر……………………………………………………………… 110
زمان و مکان تأسیس جریان صدر……………………………………… 110
مؤسسین جریان صدر………………………………………………….. 111
ساختار تشکیلاتی جریان صدر………………………………………… 111
ادوار تاریخی سپرسی شده در جریان صدر…………………………… 112
مجموعههای برآمده از جریان صدر…………………………………….. 113
4.حزب فضیلت اسلامی………………………………………………….114
زمان و مکان تأسیس حزب فضیلت……………………………………. 114
مؤسسین حزب فضیلت اسلامی……………………………………… 115
ساختار تشکیلاتی حزب فضیلت اسلامی……………………………. 116
ادوارتاریخی سپری شده در حزب فضیلت…………………………….. 116
بخش دوم: جریانهای غیر مذهبی شیعی………………………….. 118
جنبش وفاق ملی عراق (العراقیه)……………………………………. 119
زمان و مکان تأسیس جریان وفاق ملی……………………………… 119
مؤسسین جریان وفاق ملی………………………………………….. 119
ادوار تاریخی سپری شده در جریان وفاق ملی…………………….. 120
اهداف و استراتژیها………………………………………………….. 122
کنگره ملی عراق………………………………………………………. 123
زمان و مکان تأسیس کنگرۀ ملی عراق…………………………….. 123
مؤسسین کنگرۀ ملّی عراق…………………………………………. 123
ادوار تاریخی سپری شده در جریان وفاق ملّی………………………124
اهداف و استراتژیها…………………………………………………….. 128
فصل چهارم: مؤلفههای اساسی و دیدگاه جریانهای عمدۀ شیعی عراق….130
بخش اوّل: مؤلفههای نظری………………………………………….. 131
نقش مرجعیت دینی در جامعه از نگاه جریانهای شیعی…………. 131
تعریف مشارکت و مقاومت از سوی جریانهای شیعی عراق……… 133
شکل و الگوی حکومت مطلوب از نظر جریانهای شیعی عراق…… 135
رابطۀ دین وسیاست از نگاه جریانهای شیعی عراق……………… 138
بخش دوّم: دیدگاههای عملی………………………………………… 143
موضع سیاست خارجی جریانهای شیعی در عراق………………. 143
میزان تأثیر جریانهای شیعی بر ساختاهای قدرت عراق………….. 147
دیدگاه جریانها در باره هلال شیعی…………………………………… 151
دیدگاه جریانها در مورد توسعۀ فرهنگی……………………………. 152
دیدگاه جریانها در توسعۀ سیاسی………………………………….. 153
دیدگاه جریانها در توسعه اقتصادی…………………………………… 155
فصل پنجم: تحولات عراق نوین و رویکرد جریانهای شیعی عراق…….157
تحولات عمومی…………………………………………………………. 158
1.امنیت در عراق………………………………………………………… 158
2.انتخابات عراق و روندهای آن…………………………………………. 159
جریانهای شیعی و ائتلافهای انتخاباتی………………………………. 162
ائتلاف ملی عراق……………………………………………………….. 162
سوابق تاریخی – تشکیلاتی……………………………………………162
رفتار زیست محیطی……………………………………… 31
نگرش جدید نسبت به محیط زیست…………………… 35
سرمایه اجتماعی…………………………………………. 37
پیر بوردیو……………………………………………………. 39
جیمز کلمن…………………………………………………..41
فرانسیس فوکویاما…………………………………………. 43
روبرت پاتنام………………………………………………….44
الف- شبکههای مشارکت اجتماعی…………………….. 46
ب- هنجارهای اجتماعی…………………………………..47
ج- اعتماد اجتماعی……………………………………….. 49
جمعبندی…………………………………………………… 51
چارچوب نظری………………………………………………52
فرضیات تحقیق………………………………………………53
فرضیة اصلی پژوهش……………………………………… 53
فرضیات فرعی پژوهش……………………………………. 53
مدل تحقیق…………………………………………………54
فصل چهارم روش تحقیق
مقدمه…………………………………………………….. 57
روش شناسی تحقیق………………………………….. 57
جامعه آماری……………………………………………… 58
واحد تحلیل……………………………………………… 58
شیوه نمونه گیری…………………………………………58
تعیین حجم نمونه………………………………………… 59
سنجش و اندازهگیری مفاهیم…………………………. 60
تعاریف نظری و عملیاتی مفاهیم………………………..60
ویژگیهای فردی پاسخگویان…………………………….. 61
پایگاه اجتماعی- اقتصادی………………………………. 62
رفتارهای زیست محیطی………………………………. 62
سرمایه اجتماعی………………………………………..64
شبکههای مشارکت اجتماعی………………………… 64
هنجارهای اجتماعی……………………………………… 66
اعتماد اجتماعی……………………………………………67
آگاهی زیست محیطی…………………………………… 70
نگرش زیست محیطی…………………………………… 71
ابزار تحقیق………………………………………………… 72
اعتبار و پایایی ابزار سنجش…………………………….. 72
اعتبار تحقیق……………………………………………… 72
پایایی تحقیق……………………………………………… 73
جمعبندی…………………………………………………… 73
فصل پنجم یافتههای پژوهش
مقدمه……………………………………………………… 76
بخش اول: توصیف داده ها
مقدمه……………………………………………………… 78
5.1.1 متغیرهای زمینه ای……………………………….. 78
1- توزیع پاسخگویان بر حسب شهر…………………….78
2-توزیع پاسخگویان بر حسب جنسیت…………………..79
3- توزیع پاسخگویان بر حسب سن……………………. 79
4- توزیع پاسخگویان بر حسب وضعیت تاهل……………80
5- توزیع پاسخگویان بر حسب وضعیت اشتغال………….80
6- وضعیت طبقه ذهنی پاسخگویان……………………..81
7- وضعیت تحصیلات پاسخگویان……………………….. 82
5.1.2 متغیر موقعیتی- ساختاری……………………….. 82
5.1.3 متغیر وابسته (رفتارهای زیست محیطی)………..83
1- مصرف بهینه گاز………………………………………. 83
2- مصرف بهینه برق……………………………………….85
3- مصرف بهینه آب………………………………………… 86
4- استفاده از تولیدات دارای استاندارد زیست محیطی….87
5- حفاظت از منابع طبیعی…………………………….. 88
6- استفاده از وسایل بازیافتی………………………… 90
7- وضعیت رفتارهای زیست محیطی………………….. 91
5.1.4 متغیرهای مستقل……………………………….. 93
1- سرمایه اجتماعی…………………………………….93
الف-شبکه های اجتماعی……………………………… 93
1. شبکه های رسمی…………………………………. 93
2. شبکه های غیر رسمی……………………………… 94
3. وضعیت شبکه های اجتماعی………………………. 95
ب- هنجارهای اجتماعی…………………………………97
1. هنجارهای فردی……………………………………… 97
2. هنجارهای جمعی…………………………………… 98
3. وضعیت هنجارهای اجتماعی……………………….100
ج- اعتماد اجتماعی……………………………………. 101
1. اعتماد بین شخصی………………………………… 101
2. اعتماد تعمیم یافته………………………………….. 102
3. اعتماد نهادی………………………………………… 103
4. وضعیت اعتماد اجتماعی…………………………… 105
د- وضعیت سرمایه اجتماعی………………………….. 106
2- آگاهی زیست محیطی………………………………108
الف- آگاهی خاص زیست محیطی……………………. 108
ب- آگاهی عام زیست محیطی……………………….. 109
ج- وضعیت آگاهی زیست محیطی……………………. 109
3- وضعیت نگرش زیست محیطی…………………….. 111
بخش دوم: تحلیل داده ها
مقدمه……………………………………………………. 113
5-2-1- مقایسه تفاوتهای بین متغیرهای زمینهای و رفتارهای زیست محیطی…..114
یک مطلب دیگر :
5-2-2- آزمون فرضیه ها………………………………… 120
5-2-3- تحلیل رگرسیون خطی ساده (دو متغیره)……128
5-2-4- تحلیل رگرسیون چند متغیره…………………..130
5-2-5- تحلیل مسیر (آزمون مدل تحلیلی)……………132
جمع بندی……………………………………………… 133
فصل ششم: بحث نتیجه گیری
6-1- بحث و نتیجه گیری ………………………………. 137
6-2- محدودیتهای تحقیق……………………………… 140
6-3- پیشنهادات تحقیق……………………………….. 140
ضمایم
نمودار ماتریس روابط خطی……………………………. 144
پرسشنامه……………………………………………… 145
منابع و ماخذ…………………………………………… 151
چکیده:
امروزه، تهدیدات زیست محیطی در مرکز مهمترین پرسشهای وجدان انسان قرن بیست و یکم قرار دارد. این پرسشها افکار عمومی جهان را به طرز نگران کنندهای به خود معطوف کرده و حساسیت شدیدی نسبت به محیط زیست در سطح جهانی به وجود آورده است. هیچ کس نمیتواند این ادعا را بکند که پیدایش مواد آلوده کننده بر روی کره خاکی ما نتیجه برخی دگرگونیهای طبیعی و مستقل از اراده انسان است. اشتباهاتی که در افکار، نگرش و رفتار انسان در نتیجه فعالیتهای خود بر روی زمین مرتکب شده است، یکی از علتهای اصلی خساراتی است که محیط زیست متحمل آن گردیده است.
هدف اصلی این پژوهش، سنجش رفتار زیست محیطی و شناخت تاثیر سرمایه اجتماعی بر رفتارهای زیست محیطی میباشد. به عبارت دیگر، هدف اصلی پژوهش حاضر پاسخ به این سوال است که آیا با افزایش و یا کاهش سرمایه اجتماعی، در رفتارهای زیست محیطی تغییری به وجود میآید یا خیر؟ روش تحقیق در این پژوهش از نوع پیمایش است. نمونه آماری شامل 440 نفر از افراد بالای 18 سال ساکن در مناطق شهری استان کردستان بوده که با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحله انتخاب شدهاند.ابزار این تحقیق پرسشنامه بوده است. علاوه براین، متناسب با دو وجه موضوع تحقیق و سؤالاتی که در مطالعه و بررسی حاضر مهم بودهاند، نظریههای مربوطه، ارائه و بررسی شدند. برای آنکه تحقیق حاضر انجام گیرد از نظریههای روبرت پاتنام (در مورد سرمایه اجتماعی) ودانلپ و ونلیر(در مورد پارادایم جدید زیست محیطی) به عنوان چارچوب نظری مورد استفاده قرار گرفته بود.
نتایج تحقیق حاضر نشان میدهد که با وجود شرایط نامناسب و امکانات محدود زیست محیطی در استان کردستان رفتارهای مسئولانه زیست محیطی افراد مورد مطالعه در حد بالایی بوده است. علاوه بر این، یافتهها حاکی از در حد نزدیک به متوسط بودن سرمایه اجتماعی افراد مورد مطالعه است. همچنین، نتایج تحقیقی حاضر نشان میدهد که از یک سو، بین شهر، جنسیت، وضعیت اشتغال و طبقه ذهنی با رفتار مسئولانه زیست محیطی افراد رابطه وجو ندارد و از سوی دیگر، بین سن، وضعیت تاهل، نگرش زیست محیطی، آگاهی زیست محیطی، سرمایه اجتماعی و تحصیلات و رفتار زیست محیطی افراد رابطه وجود دارد.
در خاتمه، به دلایل احتمالی کم بودن میزان سرمایه اجتماعی، وجود رابط معکوس بین تحصیلات و رفتارهای زیست محیطی و عدم رابطه بین تحصیلات و نگرش زیست محیطی پرداخته شد. براین اساس، از جمله دلایل احتمالی کم بودن سرمایه اجتماعی مردم استان کردستان اولاً، ضعف رابطه دولت با نیروهای اجتماعی، ثانیاً، عدم توانایی جامعه در تامین حقوق افراد و نهایتاً، فقدان امنیت میباشد. همچنین، به علت جدید بودن آموزش محیط زیست در ایران و فقدان محتوا و کیفیت مناسب برای آموزش محیط زیست در نظام آموزشی ایران، اولاً، دانش زیست محیطی در سطح پایینی بوده و ثانیاً، نمیتوان از کسانی که دارای تحصیلات بالای هستند، انتظار داشت که رفتارهای مسئولانهای نسبت به محیط زیست داشته باشند.
فصل اول: کلیات
بیان مسأله:
اگر چه مدتهاست بشر متوجهی اهمیت محیط زیست در زندگی خود شده است (فیروزی، 1384 :10)، اما امروزه، تهدیدات زیست محیطی در مرکز مهمترین پرسشهای وجدان انسان قرن بیست و یکم قرار دارد. این پرسشها افکار عمومی جهان را به طرز نگران کنندهای به خود معطوف کرده و حساسیت شدیدی نسبت به محیط زیست در سطح جهانی به وجود آورده است.
جامعهشناسان، زیستشناسان، صاحبان صنایع، سیاستمداران، اکولوژیستها، اقتصاددانان، هر کدام علت تهدیدات زیست محیطی را از دیدگاه خود توضیح میدهند (نگاه کنید به کامونر[1]، 1382: 10-3)، اما نقطه اشتراکشان این است که بسیاری از تهدیدات زیست محیطی، تخریب منابع، آلوده سازی محیط و… نتیجه فعالیتهای انسان است.
ازدیاد جمعیت، فراوانی محصولات مصرفی، بالا رفتن سطح زندگی و افزایش تقاضای مردم، پیشرفت تکنولوژی، ضعف ارگانهای اجرایی حکومتها در اجرای برنامهها و پروژههای اکولوژیکی حمایت از محیط زیست، استفاده بهرهجویانه و غیر اصولی از محیط طبیعی توسط سرمایهداران (همان) و در نهایت کنشهای غیر مسئولانه انسان، نتایج ناگوار و خسارات نامطلوبی را به بار آورده و روز به روز این نتایج و خسارتها حادتر میشود که از جمله میتوان به تخریب محیط زیست و اراضی کشاورزی، گرم شدن زمین، آلودگی هوا، آب، خاک، کاهش منابع طبیعی و نابودی جنگلها و مراتع، کاهش منابع تولید انرژی و بروز انواع بیماریها اشاره کرد. بدین ترتیب، انسان با رفتارهایی که در قبال محیط زیست انجام میدهد و تغییراتی که در محیط ایجاد میکند، از قبیل تخریب جنگل برای ایجاد جاده و سد سازی، تغییر مسیر رودخانه، ریختن زباله در محیط طبیعی، مصرف انرژی زیاد، استفاد بیش از حد از منابع طبیعی و … –عمداً یا سهواً- به تخریب محیط زیست میپردازد و محیط زیست را با تهدیدی نگران کننده مواجه میکند. این تهدید ممکن است به قیمت پایان زندگی انسان بر روی کره زمین تمام شود.
بروز مسائل و مشکلات زیست محیطی موجب طرح این پرسش شده است که آیا محیط زیست میتواند در برابر ادامه رفتار فعلی انسان دوام بیاورد؟ هر روز بر این آگاهی افزوده می شود که نمیتوان همانند گذشته به مصرف منابع طبیعی جهان ادامه داد و نشانههای تنگناهای زیست محیطی در سطح جهان آشکار شده است(عابدی سروستانی و دیگران، 1386: 59). اگرچه ارائه آمار و اطلاعات پیرامون وضعیت محیط زیست لازم است، اما بیش از این که به اطلاعات علمی درباره خسارات وارد شده به زمین نیاز باشد، به توافقی درباره چگونگی رفتار نسبت به این سیاره نیاز است. در این شرایط، انسان باید به این پرسش نیز پاسخ گوید، هنگامی که افراد خواهان به حداکثر رساندن سود خود هستند، چگونه می توان از بهره برداری بیش از حد و تخریب منابع طبیعی جلوگیری کرد؟ در واقع، چالش موجود، چگونه زندگی کردن بر روی زمین نیست، بلکه قبولاندن چرایی این چگونه زندگی کردن به افراد است (همان: 60).
وجود مسائل و مشکلات زیست محیطی سبب شد که عدهی زیادی از محیط زیست طرفداری کنند که بهزعم صاحب نظران جامعهشناسی محیط زیست، بالاخص بوتکین[2] طرفداری از محیط زیست یک گرایش نسبتاً جدیدی است، اما ریشههای آن در تاریخ گذشته انسان و جامعه قرار دارد. تمامی جوامع بشری مجبور به پرداختن به محیط زیست بودند، زیرا محیط نه تنها منابع ضروری حیات آنها را تامین میکرد، بلکه کانون ستیز و تهدید برای ادامه حیات نیز بوده است (بوتکین ، 1385: 628). بوتکین معتقد است که در تمدن غرب همواره 3 پرسش در مورد انسان و طبیعت مطرح است:
1- شرایط طبیعت در غیبت هر گونه نفوذ انسان چگونه است؟
2 – 1 – 1- روش نموداری برای بدست آوردن پارامتر ریج ……………………………………………………………………….. 22
2 – 1 – 2 -روش محاسباتی برای بدست آوردن پارامتر ریج ……………………………………………………………………… 22
2 – 1 – 2 – 1- رگرسیون ریج تعمیم یافته ……………………………………………………………………………………….. 23
2 – 1 – 3 – روش های مختلف برآورد پارامتر ریج …………………………………………………………………………………….. 25
2 – 2 – تعدیل کردن برآوردگرها …………………………………………………………………………………………………………………………… 30
2 – 3 – یک مطالعه شبیه سازی. ………………………………………………………………………………………………………………………….. 31
فصل سوم: برآوردگر رگرسیون ریج خطی شده در رگرسیون خطی
3 – 1- ارزیابی بیشتر برآوردگر لیو ……………………………………………………………………………………………………………………….. 41
3 – 1 – 1- ارتباط بین برآوردگر لیو و ریج ………………………………………………………………………………………………..44
3 – 2 – برآوردگر لیو تعمیم یافته ………………………………………………………………………………………………………………………….. 46
3 – 3 – برآوردگر رگرسیون ریج خطی شده ………………………………………………………………………………………………………….. 46
3 – 3 – 1 – نسخه جدید برآوردگر ریج تعمیم یافته براساس برآوردگر لیو ……………………………………….. 47
3– 3 – 2 – بدست آوردن برآوردگر رگرسیون ریج خطی شده …………………………………………………………………………… 49
3 – 4 – بهینه کردن سه برآوردگر و و در مجموعه های مختلف ………………………………….. 50
3 – 4 – 1 – بدست آوردن آماره برای سه برآوردگر …… …………………………………………………………49
3 – 4 – 2- روش بهینه کردن سه برآوردگر ………………………………………………………………………………………….. 53
فصل چهارم: مثال های کاربردی و شبیه سازی
4 – 1 – مثال شبیه سازی …………………………………………………………………………………………………………………………………….. 58
4 – 2 – مثال واقعی ……………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 61
پیوست
پیوست 1 …………………………………………………………………………………………………. ………………………………………………………………65
پیوست 2 …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 70
فهرست منابع و مآخذ ……………………………………………………………………………………………………………………………………………… 80
واژه نامه فارسی به انگلیسی ……………………………………………………………………………………………………………………………………. 83
واژه نامه انگلیسی به فارسی ……………………………………………………………………………………………………………………………………. 87
یک مطلب دیگر :
فهرست جدول ها
جدول 2 – 1- برآورد شده برآوردگرهای ریج اولیه برای ………………………………………. …………………34
جدول 2 – 2 – برآورد شده برآوردگرهای ریج تعدیل شده برای …………….. ………………………………..35
جدول 2 – 3- برآورد شده برآوردگرهای ریج اولیه برای ………………………… …………………………………36
جدول 2 – 4- برآورد شده برآوردگرهای تعدیل شده برای ……………………… ………………………………..37
جدول 2 – 5 برآورد شده برآوردگرهای ریج اولیه برای ………………………. ……………………………………..38
جدول 2 – 6 – برآورد شده برآوردگرهای تعدیل شده برای …………………………….. ………………………..39
جدول 4 – 1 -متوسط مقدار برای برآوردگرهای ، ، و ……………………………60
جدول 4 – 2– مقدار برآوردگرهای ، ، ، و ……………………………62
جدول 4 – 3- داده های سیمان هالد ……………………………………………………………………………………………………………………….62
فهرست نمودار ها
شکل 3-1- نمودار امین مولفه برآوردگرهای ریج و لیو برای ………………………………………………..45
نمودار 4 – 1 – کارایی بهبود یافته چهار برآوردگر برای شش مقدار
………………………………………………………………60
چکیده
بررسی روش های مختلف برآوردیابی در رگرسیون ریج
در رگرسیون خطی چندگانه، موضوع هم خطی چندگانه مشکلاتی را برای برآوردگر حداقل مربعات پارامتر به وجود می آورد. در این پایان نامه، ضمن ارائه این مشکلات، تلاش می شود که برآوردگرهای اریبی مانند برآوردگر حاصل از رگرسیون ریج و یا برآوردگر لیو جایگزین برآوردگرهای حاصل از کمترین مربعات نماییم. این برآوردگرها اغلب دارای یک پارامتر اریبی k یا d هستند. می توان با انتخاب مناسب k یا d برآوردگری با میانگین مربعات خطای کمتری نسبت به برآوردگر حداقل مربعات بدست آورد. روش های مختلف برآورد کردن پارامتر اریبی در رگرسیون ریج معمولی را ارائه داده و سپس با استفاده از این روش ها، برآوردگرهای تعدیل یافته جدیدی بدست می آوریم. برآوردگر ریج خطی شده را معرفی کرده و با استفاده از معیار ، به بهینه کردن این برآوردگر و دو نسخه تعمیم یافته برآوردگر لیو می پردازیم. در پایان به وسیله یک مطالعه شبیه سازی و یک سری داده واقعی، عملکرد برآوردگرهای معرفی شده را با هم مقایسه می کنیم.
Abstract
1-13- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات………………………………………………………………………….. 7
1-14- کلید واژگان تحقیق و معادل لاتین آن ها……………………………………………………………… 7
فصل دوم: تعاریف و کلیات
2-1- زندگی و شعر صیدی تهرانی………………………………………………………………………………. 9
2-2- تعاریف فرهنگ عامیانه…………………………………………………………………………………….. 9
2-3- فرهنگ عامه در جهان………………………………………………………………………………………. 11
2-4- فرهنگ عامه …………………………………………………………………………………………………. 12
2-5- اهمیت فرهنگ عامه…………………………………………………………………………………………. 13
2-6- عناصر فرهنگ عامه…………………………………………………………………………………………. 15
2-7- ویژگی های فرهنگ و ادبیات عامه………………………………………………………………………. 17
فصل سوم: عناصر و فرهنگ عامه در دیوان صیدی تهرانی
3-1- باور های عامیانه……………………………………………………………………………………………… 21
3-1-1- درآمد………………………………………………………………………………………………………. 22
3-1-2- باده افشانی (جرعه بر خاک افشاندن)………………………………………………………………… 22
3-1-3- پادشاه سایه خداوند روی زمین………………………………………………………………………… 23
3-1-4- تشکیل دُر در صدف…………………………………………………………………………………….. 23
3-1-5- تشکیل گوهر در سنگ ………………………………………………………………………………… 24
3-1-6- جن یا فرشته ای به شاعران الهام می کند……………………………………………………………. 24
3-1-7- چشم زخم………………………………………………………………………………………………… 25
3-1-7-1- اسپند دود کردن…………………………………………………………………………………….. 25
3-1-8- خون و باورهای مربوط به آن …………………………………………………………………………. 26
3-1-8-1- خون خوردن …………………………………………………………………………………………. 26
3-1-8-2- انتقام خون…………………………………………………………………………………………….. 27
3-1-8-3- خونین بودن اشک…………………………………………………………………………………… 28
3-1-8-4- جگر جایگاه غم و اندوه……………………………………………………………………………. 29
3-1-9- رنگ ها……………………………………………………………………………………………………. 30
3-1-9-1- سیاه ……………………………………………………………………………………………………. 30
3-1-9-2- سبز……………………………………………………………………………………………………… 31
3-1-9-3- زرد……………………………………………………………………………………………………… 32
3-1-10- روزی معین……………………………………………………………………………………………… 32
3-1-11- سبز پوشی فرشتگان و زیبا رویان…………………………………………………………………… 33
3-1-12- صبا باعث رویش و تحریک گل و گیاهان ………………………………………………………. 33
3-1-13- صید حرم……………………………………………………………………………………………….. 34
3-1-14- گنج………………………………………………………………………………………………………. 34
3-1-14-1- گنج در ویرانه………………………………………………………………………………………. 34
3-1-14-2- گنج باد آور………………………………………………………………………………………… 34
3-1-15- ماه و قصب (کتان)…………………………………………………………………………………….. 34
3-1-16- مهر گیاه…………………………………………………………………………………………………. 35
3-1-17- نور چشم………………………………………………………………………………………………… 35
3-1-18- نوشیاد (شادی روی کسی خوردن)…………………………………………………………………. 36
3-2- باورها و رسوم مربوط به جانوران…………………………………………………………………………. 38
3-2-1- درآمد………………………………………………………………………………………………………. 39
3-2-2- آهو…………………………………………………………………………………………………………. 39
3-2-2-1- رمیدگی……………………………………………………………………………………………….. 39
3-2-2-2- آهو به عنوان شکار و صید…………………………………………………………………………. 39
3-2-2-3- یوز و آهو……………………………………………………………………………………………… 40
3-2-3- بلبل…………………………………………………………………………………………………………. 40
3-2-4- پروانه………………………………………………………………………………………………………. 41
3-2-5- تذرو و سرو……………………………………………………………………………………………….. 42
3-2-6- جغد ……………………………………………………………………………………………………….. 42
3-2-7- طاووس…………………………………………………………………………………………………….. 42
3-2-8- طوطی……………………………………………………………………………………………………… 43
3-2-8-1- سخنوری طوطی……………………………………………………………………………………… 43
3-2-8-2- طوطی و آینه………………………………………………………………………………………….. 43
3-2-9- فاخته……………………………………………………………………………………………………….. 44
3-2-9-1- طوق فاخته ……………………………………………………………………………………………. 44
3-2-9-2- خوش خوانی…………………………………………………………………………………………. 44
3-2-10- قمری…………………………………………………………………………………………………….. 45
3-2-11- کبک…………………………………………………………………………………………………….. 45
3-2-11-1- خرامیدن کبک…………………………………………………………………………………….. 45
3-2-11-2- کبک و باز………………………………………………………………………………………….. 45
3-3- طب عامیانه……………………………………………………………………………………………………. 46
3-3-1- درآمد………………………………………………………………………………………………………. 47
یک مطلب دیگر :
3-3-2- بیماری ها………………………………………………………………………………………………….. 47
3-3-2-1- آبله……………………………………………………………………………………………………… 47
3-3-2-2- پیسی……………………………………………………………………………………………………. 48
3-3-2-3- تب و تبخال…………………………………………………………………………………………… 48
3-3-2-4- جنون…………………………………………………………………………………………………… 49
3-3-2-5- دیوانگی ………………………………………………………………………………………………. 49
3-3-2-6- رمد……………………………………………………………………………………………………… 50
3-3-2-7- سودا……………………………………………………………………………………………………. 50
3-3-2-8- عناصر اربعه و مزاج های چهارگانه در وجود آدمی…………………………………………… 50
3-3-3- داروها و شیوه ی درمان…………………………………………………………………………………. 51
3-3-3-1- بلسان در درمان بیماری چشم (جسم)…………………………………………………………….. 51
3-3-3-2- توتیا…………………………………………………………………………………………………….. 51
3-3-3-3- چوب چینی…………………………………………………………………………………………… 52
3-3-3-4- چوب گل در درمان غلبه سودا…………………………………………………………………….. 52
3-3-3-5- سرمه و تأثیر آن در روشنی دید چشم……………………………………………………………. 52
3-3-3-5-1- سرمه……………………………………………………………………………………………….. 52
3-3-3-6- سوخته و درمان زخم………………………………………………………………………………… 53
3-3-3-7- مفرح در درمان غلبه سودا………………………………………………………………………….. 53
3-3-3-8- مومیایی و درمان شکستگی…………………………………………………………………………. 53
3-4- ضرب المثل…………………………………………………………………………………………………… 55
3-4-1- درآمد………………………………………………………………………………………………………. 56
3-5- نجوم در باورهای عامیانه……………………………………………………………………………………. 59
3-5-1- درآمد………………………………………………………………………………………………………. 60
3-5-2- اختر و بال افتادن…………………………………………………………………………………………. 60
3-5-3- اسد…………………………………………………………………………………………………………. 60
3-5-4- افلاطون …………………………………………………………………………………………………… 61
3-5-5- تأثیر افلاک و کواکب بر سرنوشت انسان ها……………………………………………………….. 61
3-5-6- ثریا=پروین………………………………………………………………………………………………… 62
3-5-7- جوزا……………………………………………………………………………………………………….. 63
3-5-8- حضور منجمین در دربار……………………………………………………………………………….. 63
3-5-9- خورشید و ذره …………………………………………………………………………………………… 63
3-5-10- زمین مرکز عالم……………………………………………………………………………………….. 64
3-5-11- زهره مطرب فلک……………………………………………………………………………………… 64
3-5-12- سعد و نحس ستارگان………………………………………………………………………………… 65
3-5-13- سهیل ……………………………………………………………………………………………………. 65
3-5-14- سیارات سبعه……………………………………………………………………………………………. 66
3-5-15- شب یلدا…………………………………………………………………………………………………. 66
3-5-16- شهاب……………………………………………………………………………………………………. 67
3-5-17- صاحب قران……………………………………………………………………………………………. 67
3-5-18- طالع بینی………………………………………………………………………………………………… 68
3-5-19- عطارد……………………………………………………………………………………………………. 69
3-5-20- قوس قزح……………………………………………………………………………………………….. 70
3-5-21- کسوف………………………………………………………………………………………………….. 70
3-5-22- کمان (قوس)……………………………………………………………………………………………. 70
3-5-23- کهکشان…………………………………………………………………………………………………. 71
3-5-24- گردش و حرکت افلاک…………………………………………………………………………….. 71
3-5-25- نحس اصغر، نحس اکبر……………………………………………………………………………… 72
3-5-26- هفت اختر……………………………………………………………………………………………….. 73
3-6- افسانه ها……………………………………………………………………………………………………….. 74
3-6-1- درآمد………………………………………………………………………………………………………. 75
3-6-2- آب حیات ……………………………………………………………………………………………….. 75
3-6-3- ارم شداد…………………………………………………………………………………………………… 76
3-6-4- خضر……………………………………………………………………………………………………….. 77
3-6-5- ملک معمور……………………………………………………………………………………………….. 78
3-6-6- یأجوج و مأجوج ………………………………………………………………………………………… 78
3-7- اسطوره………………………………………………………………………………………………………… 80
3-7-1- درآمد………………………………………………………………………………………………………. 81
3-7-2- آیینه سکندر………………………………………………………………………………………………. 81
3-7-3- اسکندر…………………………………………………………………………………………………….. 82
3-2- عملیاتی کردن مفاهیم………………………………………. 49
3-3- جامعه آماری و نمونه…………………………………………. 55
3-3-1- روش نمونه گیری………………………………………….. 56
فصل چهارم. تحلیل دادهها………………………………………… 57
آمار توصیفی…………………………………………………………..57
4-2 آمار استنباطی…………………………………………………. 74
فصل چهارم ـ نتیجه گیری…………………………………………… 84
چکیده:
موضوع تحقیق، «بررسی تطبیقی ارزشهای دموکراتیک بیننسلی در شهر ساری» است. امروزه روشنفکران و برخی تودههای مردم از دموکراسی حمایت میکنند. تصور میشود رواج فرهنگ سیاسی دموکراتیک در میان شهروندان لازمه ایجاد و تضمین بقای دموکراسی در جامعه است. فصل اول این پژوهش به بررسی فرهنگ سیاسی دموکراتیک اختصاص یافته است. در قسمت بررسی منابع علمی، علاوه بر موضوع اصلی، به بررسی دیدگاهها در مورد موضوعات مرتبط مانند جامعهپذیری سیاسی، فرهنگ سیاسی ایران، دموکراسی و … پرداخته شد. در فصل دوم، ذیل بحث روششناسی، روش نمونهگیری و فرضیات تشریح شده است. فرهنگ سیاسی در این تحقیق با روش پیمایشی بررسی شده است. افراد جامعه با تجربیات تاریخی جنگ و انقلاب به سه نسل تقسیم شدند. نسل اول، 48 ساله به بالا که هم تجربه انقلاب و هم جنگ را داشتهاند. نسل دوم، 34 تا 47 ساله و دارای تجربه مشارکت فعال در جنگ و نسل سوم17 تا 33ساله تجربهای از جنگ یا انقلاب نداشتهاند. در این پژوهش از دیدگاه اینگلهارت دربارهنقش تجربهنسلی در پذیرش ارزشهای مادی و فرامادی و به تبع آن ارزشهای دموکراتیک فرضیه ساخته شده است. جهت بررسی فرهنگ سیاسی از دیدگاه آلموند و وربا در سه بعد شناختی، عاطفی و ارزیابانه استفاده شد. نمونهگیری به صورت خوشهای در 16 حوزه انتخاب شد و پرسشگران افراد را در بلوکهای متفاوت، به صورت کاملا تصادفی انتخاب نمودند. در فصل سوم، یافتههای تحقیق، به صورت جداول و نمودار توصیف شده و فرضیات تحقیق با استفاده از آزمونهای مناسب، آزمون شدهاند. یافتههای تحقیق بدین قرار است: از لحاظ تمایل به ارزشهای دموکراتیک بین سه نسل تفاوت دیده میشود، اما شکاف نسلی فقط بین دو نسل اول و دوم اتفاق افتاده است. میزان تمایل به ارزشهای دموکراتیک در هر سه نسل بالا بوده است. هر سه نسل ارزیابی نسبتاً ضعیفی از وضعیت رعایت ارزشهای دموکراتیک در جامعه داشتهاند. مهمترین اولویت ارزشی افراد جامعه در همه نسلها «رشد اقتصادی» بوده است. دومین اولویت ارزشی که نسل دوم بیشترین فراوانی را در این مورد داشته است، «آزادی بیان» و سومین اولویت در همه نسلها «اشتغال» بوده است. همچنین هرچه میزان آگاهی سیاسی افراد بالاتر باشد، دموکراتتر نیز
هستند.
مقدمه:
طرح مسأله
امروزه دموکراسی و ارزشهای دموکراتیک مقبولیت جهانی پیدا کرده و ضرورت توجه به این شیوۀحکومتی، از سوی بسیاری از دولتها و کشورهای جهان پذیرفته شده است. از طرفدیگر دموکراسی بهعنوان شاخصی در اندازهگیری توسعه سیاسی شناخته میشود و به همین دلیل، بیشتر کشورها میکوشند تا خود را دموکراتیک معرفی کنند.
به طور کل، ارزشهای سیاسی به عنوان بخش مهمی از فرهنگسیاسی هر ملت یکی از مهمترین عوامل مؤثر در رفتارهای سیاسی آنان است و سرنوشت حکومت و ملت نیز با همین عوامل پیوند ناگسستنی دارد. جهت رسیدن به توسعه سیاسی، توجه به فرهنگ سیاسی بسیار ضروری به نظر میرسد و اهمیت آن زمانی بیشتر میشود که بدانیم فرهنگ سیاسی سنتی در ایران به شکلی متفاوت با فرهنگ سیاسی مدرن در ذهن افراد رسوب پیدا کرده و گاهی حتی با آن در تعارض میباشد. جهت روشن کردن این موضوع و شناخت عوامل مؤثر بر آن، بهترین روش، بررسی فرهنگ سیاسی در بین نسلهای متفاوت جامعه میباشد. در ضمن بررسی بیننسلی ارزشهای فرهنگ سیاسی میتواند شاخص مهمی درخصوص تغییرات اجتماعی جامعه در اختیار علوم اجتماعی قرار دهد.
با کمی تأمل در تاریخ ایران میتوان ملاحظه نمود که علیرغم این که گهگاه برخی زمینههای عینی و نهادی فعالیتهای مدنی و سیاسی مدرن فراهم میگردد، لیکن ظاهرا عدم تثبیت و درونی شدن فرهنگ سیاسی مدرن و ارزشهای دموکراتیک در بین مردم سبب میشود که عملاً این نهادها به اهداف خود دست پیدا نکنند و برای همیشه شعارگونه در بیانات سیاسی باقی بماند. در حقیقت، بحث دموکراسی و دموکراتیزاسیون در ایران سابقهای یکصد ساله دارد و اولین دغدغههای آن به انقلاب مشروطیت میرسد، دومین مقطع زمانی، دوره نهضت ملی با روی کار آمدن مصدق، سومین مقطع زمانی با پیروزی انقلاب که با تدوین قانون اساسی و متمم آن، خیزی برای محقق ساختن ارزشهای دموکراتیک برداشته شد ولی هرگز به شکل نهادی و پایا در نیامد و آخرین مقطع زمانی بعد از دوم خرداد 1376 که با روی کار آمدن محمد خاتمی در منصب ریاست جمهوری با مسلط نمودن گفتمان دموکراتیک، افکار عمومی را به خود جلب نمود، اما با همه این اوصاف، ظاهرا تاکنون ارزشهای دموکراتیک در بین اقشار جامعه درونی نشده است. معالوصف، میتوان گفت که تنها مشکلات نهادی یا ساختاری در عدم استقرار دموکراسی اثرگذار نیست، بلکه متغیر فرهنگی نیز از اهمیت زیادی برخوردار است.
فرهنگ شکل دهنده بستری است که سیاست در چهارچوب آن رخ میدهد و لزوم توجه به ارزشها و نگرشهای سیاسی، برای درک پدیدههای سیاسی به ویژه شکل گیری دموکراسی پایدار مورد تأکید قرار میگیرد و به عنوان یک ابزار مفهومی شناخته میشود، که بر اساس آن میتوان رفتار و کنش سیاسی افراد جامعه را پیشبینی نمود.
در حال حاضر با توجه به گسترش رسانهها و پیشرفت تکنوژیکی آن وتبلیغات جهانی، سطح آگاهی و اطلاعات افراد ارتقا یافته و دموکراسی به عنوان یک شیوه حکومتی، مقبولیت جهانی یافته است، در جوامع جهان سوم که در مرحله گذار از سنتی به مدرنیته قرار دارد، ممکن است تغییر فرهنگ سیاسی افراد جامعه به صورت یکپارچه و هماهنگ شکل نگرفته و گروهی با فرهنگ سیاسی غیردموکرات هنوز نتوانسته باشند، ارزشهای سیاسی سنتی که به شکلی عمیق، در آنها درونی شده را تغییر دهند و بدینصورت تفاوت ارزشها و نگرشها در اینگونه جوامع امری طبیعی محسوب شده و برقراری دموکراسی پایا، نیاز به زمانی طولانیتر خواهد داشت، با توجه به این که دامنه فرهنگ سیاسی بسیار گسترده است و امکان مطالعه همه ابعاد آن در یک تحقیق ناممکن به نظر میرسد، بررسی ارزشهای دموکراتیک در این تحقیق به عنوان یکی از مؤلفههای فرهنگ سیاسی انتخاب شده است. چرا که تحقق دموکراسی شرایطی دارد که یکی از آنها داشتن فرهنگ سیاسی دموکراتیک است و داشتن فرهنگ سیاسی دموکراتیک منوط به وجود ارزشهای سیاسیدموکراتیک در بین مردم جامعه است. اما در خصوص چگونگی دستهبندی نسلها، هیچ توافقی بین اندیشمندان بر سر
یک مطلب دیگر :
میزان کاهش مسئولیت پدر در قتل فرزند
دستهبندی آن وجود ندارد. از نظر مانهایم و همفکران وی اواخر نوجوانی و اوایل جوانی در حدود 17 سالگی، در واقع سالهای شکلگیری اصلی هستند که طی آن، دیدگاههای فردی مجزا و متمایز دربارۀ سیاست و جامعه در سطح وسیعی شکل میگیرد تجربیات متفاوت افراد از وقایع مهم تاریخی مانند جنگها و انقلاب با عث میشود در یک فضای متفاوت قرار گیرد که تفاسیر او از دنیا و مسائل مختلف آن به شکلی متفاوت از سایر نسلها باشد )اسکات و شومن، 1992، ص.361. مارشال، 1999، ص. 199 به نقل از توکل ، 1385، 103).
با توجه به این که ایران نیز درطول چند دهه گذشته درگیر وقایع مهمی مانند انقلاب و جنگ بوده است، به همین دلیل دستهبندی نسلها در این پژوهش بر اساس دیدگاه مانهایم انجام شده است.در این پژوهش ترغیب شدهایم تا اثرات این وقایع را در کنار سایر متغیرها در نسلها بررسی کنیم. در ضمن، با توجه به این که سن ورود رسمی افراد در فعالیتهای سیاسی (رأی دادن) از حدود 17 سالگی است، جامعه آماری ما نیز از این سن شروع میشود.
با وجود آنکه ارزشها جهتدهنده و استانداردهای رفتارند و موجبات انسجام و یکپارچگی جوامع را فراهم میکند، از سویی دیگر ارزشهای متفاوت نسلها باعث فاصله افتادن بین آنها میشود. تجربه هر نسل، گونههای مختلف اجتماعی شدن و مجاری مختلف جامعهپذیری، به ویژه در دهههای اخیر که رسانههای فراملی افراد به خصوص اقشار جوان را احاطه نموده، جهان ذهنی و افقهای آینده آنها را رقم میزند. بعد از انقلاب، جنگ یا دگرگونیهای عمده سیاسی – اجتماعی، هر گروه سنی، تجربهای خاص از جهان پیرامون خود دارد که او را از سایر نسلها جدا میکند. این پدیده اجتماعی زمانی به صورت یک مسأله اجتماعی شناخته میشود که از حد تعادل خارج شود و در این صورت ذهن افراد متخصص را به خود جلب مینماید. با توجه به ضرورت و اهمیت رواج ارزشهای دموکراتیک در فرهنگ سیاسی نسلهای متفاوت جامعه، به عنوان شاخصی در تقویت دموکراسی و توسعه سیاسی، محقق با انجام این پژوهش در پی دستیابی به پاسخ این سؤال است که آیا میزان رواج ارزشهای دموکراتیک در بین سه نسل از جامعه ایران متفاوت است؟ در این جا لازم است که مروری اجمالی بر کل پایان نامه داشته باشیم:
فصل اول پژوهش، به مرور ادبیات تحقیق اختصاص یافته که در دو قسمت به بررسی آثار تجربی و مبانی نظری در مورد موضوع پژوهش پرداخته شد. در بررسی آثار تجربی، ابتدا مروری بر آثار تجربی مربوط به نسل و شکاف نسلی صورت گرفته و سپس به مرور آثار تجربی در مورد فرهنگ سیاسی و ارزشهای دموکراتیک اختصاص یافت، در بررسی مبانی نظری، دیدگاههای اندیشمندان در مورد ارزش دموکراتیک و موضوعات مرتبط با آن مانند: جامعهپذیری سیاسی، فرهنگ سیاسی، دموکراسی، نسل و شکاف نسلی و فرهنگ سیاسی و شکاف نسلی در ایران، مورد مداقه و بررسی قرار گرفت. در فصل دوم که مربوط به چارچوب نظری میباشد، به بیان دیدگاههایی اختصاص یافته که پژوهش حاضر بر اساس همان دیدگاهها و در چهارچوب همان مبانی انجام شده است. در این پژوهش با توجه به موضوع آن در بررسی نسلی از دیدگاه اینگلهارت مبنی بر ارتباط ارزشهای فرامادی و ارزش دموکراتیک و شکاف نسلی استفاده شده است. همچنین، برای تعریف فرهنگ سیاسی، مؤلفهها و شاخصهای آن بر دیدگاه نظری آلموند و وربا درباره فرهنگ سیاسی تکیه میکند. آلموند و وربا فرهنگ سیاسی را بر اساس وجوه شناختی، عاطفی و ارزیابانه ذهنیتهای مردم درباره نظام، فرایند و خروجیهای نظام سیاسی تعریف کردهاند. فصل سوم که به روش تحقیق اختصاص یافته، جهت دستیابی به میزان رواج ارزشها و فرهنگ دموکراتیک بین نسلی، با توجه به حساسیت و اهمیت موضوع از روش پیمایشی[1] استفاده شد تا بتوانیم به صورت مستقیم با افراد جامعه ارتباط برقرار نموده و از دیدگاهها و نگرش آنها در مورد موضوعات مختلف سیاسی، بدون ابهام مطلع گردیم. بدین جهت لازم شد تا از پرسشگران ماهر و با تجربه استفاده شود تا به نتایج حقیقی و درست دست یابیم.
در این تحقیق پس از تعیین متغیرهای اصلی پژوهش، از مفاهیم مربوطه تعریف نظری و عملیاتی بهعمل آمده است. پس از تعیین گویههای هر مفهوم و آزمون مقدماتی پرسشنامه، با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ[2] روایی طیفهای مورد استفاده مورد سنجش قرار گرفته و معناداری آنها آزمون شده است. پس از جمعآوری دادهها و ورود آنها به رایانه، با استفاده از برنامه SPSS و تحلیل های آماری مربوطه رابطه متغیرهای اصلی پژوهش مورد بررسی و آزمون قرار گرفتهاند.
با استفاده از فرمول نمونهگیری با 04/0درصد خطا تعداد نمونه 380 نفر تعیین شد. افراد نمونه نیز بر حسب حوزه و بلوک به روش تصادفی انتخاب شده اند.
فصل چهارم که به تحلیل دادهها اختصاص دارد، ابتدا به توصیف اطلاعات و تشریح آنها با استفاده از جدول و نمودار پرداخته شده و سپس در قسمت آمار استنباطی به آزمون فرضیات با استفاده از روشهای آزمونی مناسب پرداخته شد. بر اساس نتایج بدست آمده فرضیه اول و دوم، مبنی بر تفاوت نسلها در پذیرش ارزشهای دموکراتیک پذیرفته شد. بر اساس آزمون کی دو مشخص گردید که تفاوت نسلی بین نسل اول (47 سال به بالا) و نسل دوم (34 تا 47 سال) معنیدار است. فرضیه سوم، در خصوص ارتباط مستقیم پذیرش ارزشهای فرامادی و ارزشهای دموکراتیک، با استفاده از آزمون پیرسون تایید نشد. فرضیه چهارم مبنی بر ارتباط بین تحصیلات، جنس، هزینه خانوار با پذیرش ارزشهای دموکراتیک مشخص شد که هرچه میزان تحصیلات بالاتر باشد، تمایل به ارزشهای دموکراتیک بیشتر است. همچنین مردان نسبت به زنان تمایل بیشتری به ارزشهای دموکراتیک دارند ولی بین میزان هزینه خانوار و پذیرش ارزش دموکراتیک رابطهای وجود ندارد. بر اساس فرضیه پنجم تأیید شد که هرچه آگاهی سیاسی افراد بالاتر باشد، میزان پذیرش ارزش دموکراتیک بیشتر است.
فصل اول: مروری بر منابع علمی
در این فصل ذیل دو بخش، برخی ادبیات تجربی و مجموعهای از مهمترین آثار نظری درباره فرهنگ سیاسی، ارزشهای دموکراتیک و مقوله شکاف نسلی را بررسی میکنیم.
1-1- مرور تحقیقات تجربی
1-1-1- نسل و شکاف نسلی