دانلود پایان نامه های ارشد

پروژه - تحقیق - سمینار : دانلود پایان نامه های ارشد

دانلود پایان نامه های ارشد

پروژه - تحقیق - سمینار : دانلود پایان نامه های ارشد

دانلود ارشد احساس امنیت و رابطه آن با مشارکت سیاسی دانشجویان

1-1-6- فرضیات پژوهش……………………….. 40

2- فصل دوم مروری بر پیشینه تحقیق……………… 42

2-1- پیشینه پژوهش در حوزه رابطه عدالت سازمانی و نوآوری    43

2-2- جنبه های نوآوری پژوهش………………….. 49

3- فصل سوم روش اجرای پژوهش…………………… 51

3-1- روش و طرح تحقیق……………………….. 52

3-1-1- تحقیقات کاربردی…………………….. 52

3-1-2- تحقیق توصیفی……………………….. 53

3-1-3- جامعه آماری تحقیق…………………… 55

3-1-4- نمونه آماری………………………… 56

3-1-5- روشهای جمع‌آوری اطلاعات……………….. 56

3-1-6- معرفی ابزارهای پژوهش………………… 58

3-1-7- تعیین اعتبار (روایی) پرسشنامه………… 60


3-2- روش‌های تجزیه و تحلیل داده‏ها…………….. 61

3-2-1- الگوی معادلات ساختاری………………… 62

3-2-2- مزایای روش مدل یابی معادلات ساختاری……. 64

3-2-3- حوزه کاربرد روش مدل یابی معادلات ساختاری.. 65

3-2-4- روش حداقل مربعات جزئی(PLS)……………. 66

3-2-5- مراحل اساسی تحلیل مدل یابی معادلات ساختاری 66

3-2-6- الگوریتم تحلیل داده ها در روش PLS……… 68

3-2-7- حجم نمونه لازم در روش PLS……………… 69

3-2-8- ویژگی های فنی ابزار اندازه گیری(مدل اندازه گیری) در PLS…………………………………………. 70

3-2-9- روایی همگرا………………………… 71

3-2-10- روایی واگرا……………………….. 72

3-3- معیارهای ارزیابی برازش مدل اندازه گیری، ساختاری و کلی 72

3-3-1- معیارهای ارزیابی برازش بخش مدل های اندازه گیری    72

3-3-2- معیارهای ارزیابی برازش مدل ساختاری……. 73

3-3-3- معیارهای ارزیابی برازش بخش کلی……….. 74

3-3-4- نکاتی اساسی در مورد مدل یابی معادلات ساختاری 75

3-3-5- متغیرهای موحود در مدل معادلات ساختاری….. 75

3-3-6- گام های اجرای این پژوهش……………… 76

4- فصل چهارم تجزیه و تحلیل داده ها……………. 80

4-1- چگونگی جمع آوری داده ها………………… 81

4-2- بررسی ویژگی های جمعیت شناختی نمونه آماری…. 82

4-2-1- جنسیت……………………………… 82

4-2-2- تحصیلات…………………………….. 82

4-2-3- سابقه کار………………………….. 83

4-2-4- گروه شغلی………………………….. 84

4-2-5- سن………………………………… 85

4-2-6- نوع قرارداد………………………… 86

4-3- تحلیل آماری مدل پژوهش به روش حداقل مربعات جزئی(PLS)   88

4-3-1- برازش مدل پژوهش…………………….. 89

یک مطلب دیگر :


5- فصل پنجم نتیجه گیری و پیشنهادات……………. 105

5-1- بررسی یافته های پژوهش…………………. 106

5-2- مقایسه نتایج پژوهش حاضر با پژوهش های پیشین. 107

5-3- محدودیت های تحقیق…………………….. 111

5-4- نتیجه گیری…………………………… 111

5-5- پیشنهاد برای تحقیقات آتی………………. 112

6- فهرست منابع……………………………… 114

7- پیوست ها………………………………… 119

7-1- پیوست 1 – پرسشنامه عدالت سازمانی……….. 120

7-2- پیوست 2 – پرسشنامه رفتار نوآورانه فردی….. 122

7-3- پیوست 3- پرسشنامه انگیزش شغلی درونی…….. 124

7-4- پیوست 4- پرسشنامه جو نوآوری(KEYS)………… 126

7-5- پیوست 5- جدول تسهیل کننده های نوآوری……. 133

7-6- پیوست 6- پرسشنامه اصلی مورد استفاده در  این پژوهش    134

چکیده انگلیسی……………………………… 142

 

 

فهرست جداول

جدول ‏1‑1- تسهیل کننده های نوآوری(Anderson, De Dreu, & Nijstad, 2004) 29

جدول ‏2‑1- خلاصه ای از پژوهش های مطالعه شده در مرور سوابق موضوع……………………………………………. 47

جدول ‏4‑1: توزیع فراوانی پاسخ دهندگان بر حسب جنسیت.. 83

جدول ‏4‑2: توزیع فراوانی پاسخ دهندگان برحسب تحصیلات.. 83

جدول ‏4‑3: توزیع فراوانی پاسخ دهندگان بر حسب سابقه کار 84

جدول ‏4‑4- بارهای عاملی مربوط به گویه های پژوهش….. 91

جدول ‏4‑5- پایایی ترکیبی(Composite Reliability) متغیرهای پنهان مدل 92

جدول ‏4‑6- روایی همگرای(AVE) متغیرهای پنهان………. 93

جدول ‏4‑7- مقادیر روایی واگرا(ماتریس فورنل و لارکر) متغیرهای پنهان مدل…………………………………………. 95

جدول ‏4‑8- ضرایب معناداری t (T-Values) برای متغیرهای پنهان مدل   97

جدول ‏4‑9 – مقادیر R2 محاسبه شده برای متغیرهای پنهان. 98

جدول ‏4‑10- ضرایب Q2 برای متغیرهای پنهان مدل…….. 101

جدول ‏4‑11- ضرایب Communality محاسبه شده برای متغیرهای پنهان مدل 102

جدول ‏4‑12- ضرایب معناداری مربوط به مسیر فرضیات اصلی پژوهش   104

 

 

فهرست نمودارها

نمودار ‏4‑1- توزیع فراوانی پاسخ دهندگان برحسب متغیر تحصیلات   84

نمودار ‏4‑2- توزیع فراوانی پاسخ دهندگان بر حسب سابقه کار 85

نمودار ‏4‑3- توزیع فراوانی پاسخ دهندگان بر حسب گروه شغلی 86

نمودار ‏4‑4- نمودار فراوانی و درصد پاسخگویان به تفکیک نوع قرارداد……………………………………………. 87

 

دانلود ارشد باورهای عامیانه درقابوسنامه

2-13-تالیفات………………………………………………………………………………………………………………………………….19

2-14-مشخصات سبکی قابوسنامه…………………………………………………………………………………….20

 

فصل سوم :روش  تحقیق

3-1-روش تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………………23

3-2-ابزارهای گردآوری اطلاعات…………………………………………………………………………………………………….23

فصل چهارم یافته های تحقیق و تجزیه و تحلیل آنها.

درآمد………………………………………………………………………………………………………………………………………………..25

4-1- طب عامیانه.

4-1-1 -درآمد…………………………………………………………………………………………………………………………………27

4-1-2-اخلاط اربعه…………………………………………………………………………………………………………………………28

4-1-3-سودا……………………………………………………………………………………………………………………………………28

4-1-4-صفرا…………………………………………………………………………………………………………………………………….29

4-1-5-اعتدال طبایع در بهار………………………………………………………………………………………………………….29

4-1-6-تشخیص افزایش اخلاط…………………………………………………………………………………………………….30

4-1-7-استسقاء……………………………………………………………………………………………………………………………….30

4-1-8 –بسیار خفتن زیان دارد………………………………………………………………..30

4-1-9-برص……………………………………………………………………………………………………………………………………31

4-1-10-پرخوری عامل بیماری ها…………………………………………………………………………………………………31

4-1-11- تخمه (سوءهاضمه)……………………………………………………………………………………………………….31

4-1-12-توتیا(سرمه)………………………………………………………………………………………………………………………31

4-1-13-خوشرویی طبیب………………………………………………………………………………………………………………32

4-1-14-داغ نهادن…………………………………………………………………………………………………………………………32

4-1-15-دیوانگی…………………………………………………………………………………………………………………………….33


4-1-16-رگ زدن……………………………………………………………………………………………………………………………33

4-1-17-زهر و پادزهر…………………………………………………………………………………………………………………….33

4-1-18-زهر……………………………………………………………………………………………………………………………………34

4-1-19-صرع………………………………………………………………………………………………………………………………….34

4-1-20-ضماد…………………………………………………………………………………………………………………………………34

4-1-21-طلی………………………………………………………………………………………………………………………………….35

4-1-22-فصد………………………………………………………………………………………………………………………………….35

4-1-23-مالیخولیا…………………………………………………………………………………………………………………………..35

4-1-24-مجسه……………………………………………………………………………………………………………………………….36

4-1-25-مرهم…………………………………………………………………………………………………………………………………36

4-1-26-مزاج………………………………………………………………………………………………………………………………….36

4-1-27-ناسور…………………………………………………………………………………………………………………………………37

4-1-28-ناقه……………………………………………………………………………………………………………………………………37

4-1-29-نقوع………………………………………………………………………………………………………………………………….37

4-1-30-نخفتن زیاد موجب مرگ است…………………………………………………………………………………………38

4-1-31 -هر روز به گرمابه نرفتن…………………………………………………………………………………………………..38

4-1-32-هذیان……………………………………………………………………………………………………………………………….38

4-1-33-هلیله…………………………………………………………………………………………………………………………………38

4-1-34-یرقان………………………………………………………………………………………………………………………………..39

4-2-آداب و رسوم

4-2-1-درآمد…………………………………………………………………………………………………………………………………..40

4-2-2-آداب و رسوم مربوطه به دربار…………………………………………………………………………………………….41

4-2-3-بار دادن……………………………………………………………………………………………………………………………….41

4-2-4-بارنامه………………………………………………………………………………………………………………………………….41

4-2-5-به مظالم نشستن………………………………………………………………………………………………………………..42

4-2-6-به زینهار آمدن……………………………………………………………………………………………………………………42

4-2-7-پروانه…………………………………………………………………………………………………………………………………..42

4-2-8-خلعت دادن…………………………………………………………………………………………………………………………42

4-2-9-زنهار نامه…………………………………………………………………………………………………………………………….43

4-2-10-صله دادن………………………………………………………………………………………………………………………….43

4-2-11-مژدگانی……………………………………………………………………………………………………………………………43

4-2-12-منادی کردن…………………………………………………………………………………………………………………….43

4-2-13-شیوه های مجازات…………………………………………………………………………………………………………..44

4-2-13-1-تاوان…………………………………………………………………………………………………………………………….44

4-2-13-2-چوب زدن…………………………………………………………………………………………………………………….44

14-2-13-3-گردن زدن…………………………………………………………………………………………………………………44

4-2-14-موقوف کردن اموال…………………………………………………………………………………………………………..44

4-2-15-نامه های در باری……………………………………………………………………………………………………………..44

یک مطلب دیگر :


4-2-15-1-کاغذ منصوری……………………………………………………………………………………………………………..44

14-2-15-2-ملاطفه………………………………………………………………………………………………………………………45

4-2-15-3-منشور…………………………………………………………………………………………………………………………..45

4-2-16-تصوف و آداب و رسوم …………………………………………………………………………………………………….45

4-2-16-1-جامه مرقع پوشیدن……………………………………………………………………………………………………..45

4-2-16-2-حرمت داشتن خرقه…………………………………………………………………………………………………….45

4-2-16-3-خانگاه…………………………………………………………………………………………………………………………..46

4-2-16-4-خرقه دریدن…………………………………………………………………………………………………………………46

4-2-16-5-رقص…………………………………………………………………………………………………………………………….46

4-2-16-6-سماع وقول…………………………………………………………………………………………………………………..47

4-2-16-7-مزدوجه………………………………………………………………………………………………………………………..47

4-2-17-آداب و رسوم مهمانی……………………………………………………………………………………………………….48

4-2-17-1-پای مزد……………………………………………………………………………………………………………………….48

4-2-17-2-دندان مزد…………………………………………………………………………………………………………………….48

4-2-17-3-دست شستن مهمان بعد از غذا و گلاب و عطر آوردن……………………………………………….48

4-2-17-4-زله دادن………………………………………………………………………………………………………………………49

4-2-17-4-سه بار مهمان را تعارف کردن……………………………………………………………………………………..49

4-2-17-5-عذر خواهی نکردن مداوم از مهمان…………………………………………………………………………….49

4-2-17-6-سه بار مهمان را تعارف کردن……………………………………………………………………………………..49

4-2-17-7-کاسه نهادن………………………………………………………………………………………………………………….49

4-2-17-8-گفتگو با مهمان……………………………………………………………………………………………………………49

4-2-17-9-گشاده رویی میزبان……………………………………………………………………………………………………..50

4-2-17-10-میوه خوردن قبل از غذا……………………………………………………………………………………………50

4-2-18-آداب نخجیر……………………………………………………………………………………………………………………..50

4-2-19-بوق زدن در جنگ……………………………………………………………………………………………………………50

4-2-20-آداب سفر کردن……………………………………………………………………………………………………………….51

4-2-21-دایه گرفتن……………………………………………………………………………………………………………………….51

4-2-22-دخمه………………………………………………………………………………………………………………………………..51

4-2-23-در خاک نشستن………………………………………………………………………………………………………………52

4-2-24-در آستین داشتن……………………………………………………………………………………………………………..52

4-2-25-سوگند خور دن………………………………………………………………………………………………………………..52

4-2-26-شاگردانه……………………………………………………………………………………………………………………………53

4-2-27-صدقه دادن……………………………………………………………………………………………………………………….53

4-2-28-کفارت کردن…………………………………………………………………………………………………………………….53

4-2-29-گواه شدن…………………………………………………………………………………………………………………………53

4-2-30-مهر کردن…………………………………………………………………………………………………………………………54

4-2-31-وقت شناسی بزرگان…………………………………………………………………………………………………………54

4-3- باورهای نجومی

4-3-1-درآمد…………………………………………………………………………………………………………………………………..55

4-3-2-اثیر………………………………………………………………………………………………………………………………………56

4-3-3-احکام…………………………………………………………………………………………………………………………………..57

4-3-4-آفتاب…………………………………………………………………………………………………………………………………..57

4-3-5-اوساط………………………………………………………………………………………………………………………………….57

4-3-6-اقبال و ادبار…………………………………………………………………………………………………………………………58

4-3-7-اجتماع…………………………………………………………………………………………………………………………………58

4-3-8-استقبال……………………………………………………………………………………………………………………………….59

4-3-9-انتکاث…………………………………………………………………………………………………………………………………59

4-3-10-بعدالنور…………………………………………………………………………………………………………………………….59

4-3-11-تشریق و تغریب………………………………………………………………………………………………………………..60

4-3-12-خالی السیر و وحشی السیر………………………………………………………………………………………………60

4-3-13-دفع التدبیر، دفع القوه، دفع الطبیعه………………………………………………………………………………..60

4-3-14-قبول………………………………………………………………………………………………………………………………….61

4-3-15-کدخدا……………………………………………………………………………………………………………………………….61

4-3-16-منع ورد ……………………………………………………………………………………………………………………………61

4-3-17-مقارنه………………………………………………………………………………………………………………………………..61

4-3-18-نظر……………………………………………………………………………………………………………………………………62

4-3-19-هیلاج………………………………………………………………………………………………………………………………..62

4-3-20-تقویم…………………………………………………………………………………………………………………………………62

4-3-21-حساب زیج و تقویم………………………………………………………………………………………………………….62

دانلود بررسی عوامل روانی- اجتماعی موثر بر استراتژی های مقابله ...

1-1-  ادبیات نظری تحقیق 16

1-2-  پایگاه اقتصادی-اجتماعی: 16

1-2-1-  درآمد و سلامت 17

1-2-2-  تحصیلات و سلامت: 18

1-2-3- شغل و سلامت 18

2-3-  پیوندهای اجتماعی و حمایت اجتماعی 19

2-3- خودکارآمدی 27

2-3-1- خودکارآمدی و تنیدگی 29

2-3-2- نقش واسطه­ای خودکارآمدی 30

2-4- ادراک بیماری (مدل عقل سلیم) 31

2-5- استراتژی­های مقابله: 32

2-5-1- کارکردهای مقابله: 33

2-5-2- انواع رفتارهای مقابله­ای 35

2-6- پیشینه تحقیق: 39

2-6-1- تحقیقات داخلی: 39

2-6-2- تحقیقات خارجی: 42

2-6-3- نقد و ارزیابی تحقیقات پیشین 43

2-7- خلاصه نظریه ها: 43

2-3-8- فرضیات پژوهش: 45

فصل سوم: روش شناسی

مقدمه: 49

3-1- روش و نوع تحقیق: 50

3-2- ابزار گردآوری داده­ها: 50

3-3- روش تجزیه و تحلیل داده­ها: 51

3-4- جامعه آماری، حجم نمونه و روش نمونه­گیری: 51

3-4-1- جامعه آماری 51

3-4-2- حجم نمونه: 51

3-4-3- روش نمونه گیری: 52

3-5- واحد تحلیل و مشاهده: 52

3-6- تعریف مفاهیم و نحوه سنجش آنها: 53

3-7- متغیر مستقل (پایگاه اقتصادی-اجتماعی) 53

3-8- شبکه روابط اجتماعی: 54

3-9- حمایت اجتماعی: 55

3-10- احساس خودکارآمدی: 57

3-11- ادراک بیماری: 58

3-12- استراتژی­های مقابله­ای: 59

3-13- اعتبار تحقیق 64

3-14- پایایی 65


فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها

مقدمه: 69

4-1- آمار توصیفی یک متغیری: 69

4-2- توزیع فراوانی جنسیت: 70

4-3- توزیع فراوانی وضعیت تاهل: 71

4-4- توزیع فراوانی گروه سنی: 72

4-5- شاخص‌های توصیفی سن: 73

4-6- توزیع فراوانی تحصیلات: 73

4-7-  توزیع فراوانی میزان درآمد: 74

4 -9- توزیع فراوانی منزلت شغلی: 76

4-10- توزیع فراوانی پایگاه اقتصادی اجتماعی: 76

4-11- شاخص‌های توصیفی متغیرهای مستقل: 78

4-12- شاخص‌های توصیفی سبک‌های مقابله‌ای: 79

4-13- بررسی نرمال بودن توزیع نمرات متغیرها: 81

4-1- فرضیه 1: بین پایگاه اقتصادی اجتماعی و سبک­های مقابله‌ای رابطه وجود دارد. 82

فصل پنجم: نتایج و بحث

مقدمه 99

5-1- خلاصه روند پژوهش 99

5-2-  نتایج  تحقیق 100

5-2-1- نتایج تجربی تحقیق 100

5-2-2 نتایج نظری تحقیق 103

5-2-3- نتایج: 106

5-2-4- محدودیت­های پژوهش: 106

5-2-5- پیشنهادات: 106

 

فهرست جداول

جدول 3-1گویه های اندازه گیری پایگاه اقتصادی – اجتماعی 54

جدول 3-2 عبارت­های 8 خرده آزمون سبک­های مقابله­ای 64

جدول (4-1): توزیع فراوانی جنسیت 70

جدول (4-2): توزیع فراوانی وضعیت تاهل 71

جدول (4-3): توزیع فراوانی گروه سنی 72

جدول (4-4): جدول شاخص‌های توصیفی سن 73

جدول (4-5): توزیع فراوانی تحصیلات 73

جدول (4-6): توزیع فراوانی میزان درآمد 75

جدول (4-7) توزیع فراوانی منزلت شغلی 76

جدول (4-8): توزیع فراوانی پایگاه اقتصادی اجتماعی 77

جدول (4-9): جدول شاخص‌های توصیفی متغیرهای مستقل 78

جدول (4-10): جدول شاخص‌های توصیفی سبک‌های مقابله‌ای 80

یک مطلب دیگر :


جدول (4-11): نتایج آزمون کولموگروف – اسمیرنوف برای بررسی نرمال بودن توزیع نمرات 82

جدول (4-12): نتایج آزمون کروسکال-والیس برای مقایسه سبک‌های مقابله‌ای 84

جدول (4-13): آزمون من-ویتنی برای مقایسه سبک‌های مقابله‌ای در پایگاه پایین و متوسط 85

جدول (4-14): آزمون من-ویتنی برای مقایسه سبک‌های مقابله‌ای در پایگاه پایین و بالا 86

جدول (4-15): آزمون من- ویتنی برای مقایسه سبک‌های مقابله‌ای در پایگاه متوسط و بالا 87

جدول (4-17): آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن برای شبکه روابط اجتماعی و سبک‌های مقابله‌ای 89

جدول (4-18): آزمون همبستگی اسپیرمن برای حمایت اجتماعی و سبک‌های مقابله‌ای 91

جدول (4-18): آزمون همبستگی اسپیرمن برای احساس خودکارآمدی و سبک‌های مقابله‌ای 93

جدول (4-19): آزمون همبستگی اسپیرمن برای ادراک بیماری و سبک‌های مقابله‌ای 95

 

 

فهرست نمو دارها

نمودار (4-1) توزیع جنسیت 70

نمودار (4-1)  وضعیت تاهل افراد 71

نمودار (4-2) توزیع سنی پاسخگویان 72

نمودار (4-3) وضعیت تحصیلات پاسخگویان 74

نمودار (4-4) وضعیت درآمد پاسخگویان 75

نمودار (4-5) وضعیت پایگاه اقتصادی اجتماعی 77

نمودار (4-6): نمایش داده­های پرت شبکه روابط اجتماعی 79

نمودار (4-7): نمایش داده­های پرت برای متغیر حمایت اجتماعی 81

نمودار (4-8): ماتریس همبستگی بین شبکه روابط اجتماعی و سبک­های مقابله­ای 89

نمودار (4-9): ماتریس همبستگی بین حمایت اجتماعی و سبک­های مقابله­ای 91

نمودار (4-10): ماتریس همبستگی بین احساس خودکارآمدی و سبک­های مقابله­ای 93

نمودار (4-11): ماتریس همبستگی بین ادراک بیماری و سبک­های مقابله­ای 95

 

فصل اول:کلیات پژوهش

 

 

 

مقدمه:

جامعه­شناسی پزشکی و بهداشت، شاخه­ای از جامعه­شناسی بوده و از جدیدترین رشته­های تخصصی است، که در آن اموری مانند بهداشت، بیماری و مراقبت­های پزشکی از دیدگاه جامعه­شناسی مورد تجزیه و تحلیل قرار می­گیرد. تحقیق در تأثیر بیماری­ها بر گروه­های انسانی و نحوه دفاع در مقابل آن موضوع جالب توجهی برای جامعه­شناسی است. توزیع بیماری­ها در میان انسان­ها متفاوت بوده و شناخت و آگاهی نسبت به بیماری درچارچوب الگوهای فرهنگی صورت می­گیرد. به دلیل مداخله عوامل و شرایط اجتماعی در مسیر و جریان درمان، علوم اجتماعی با پزشکی و بهداشت و درمان مشارکت می­یابد و پیدایش رشته جامعه­شناسی پزشکی ضرورت می­یابد (محسنی، 1368: 2-1).

برکمن و کاواچی[1] (2000) و بیرد[2] و دیگران (2000)، معتقدند که جامعه­شناسی پزشکی، می­کوشد تا دریابد که چگونه عوامل اجتماعی و فرهنگی، بر توزیع و فهم بیماری، واکنش­ها نسبت به بیماری، تحول و عملکرد نهادهای مراقبت تندرستی و توسعه سیاست­های اجتماعی تأثیر می­گذارند (مسعودنیا، 1389: 28). هر بیماری تنها نهاد پزشکی را درگیر نمی­کند، بلکه چندین سطح اجتماعی مانند فضاهای خانوادگی یا حرفه­ای را تحت تأثیر قرار می­دهد. سیر تاریخی بیماری­ها، سیر تحول علم پزشکی، بررسی وضعیت­های سلامتی و تعیین­کننده­های اجتماعی آن، تفسیرهای فرهنگی و اجتماعی از وضعیت سلامتی و بیماری، روابط پزشک و بیمار، بررسی وضعیت بیمارستان از جمله موضوعات مورد بررسی در جامعه­شناسی پزشکی است ( فیلیپ[3]؛ کلودین[4]؛ کتبی، 1385: 3).

بیماری­های مزمن در همه دوره­های زندگی تأثیرگذار است، به طوری­که نه تنها سالمندان بلکه افراد خیلی جوان و میانسال را نیز مبتلا می­کند. هر چند بعضی از این بیماری­ها تأثیر کمی بر کیفیت زندگی دارند، ولی بیشتر آن­ها اغلب به دلیل ناتوانی­هایی که بر جای می­گذارند تأثیرات قابل توجهی بر کیفیت زندگی افراد ایجاد می­کنند (اسملتزر[5] و همکاران، 2002؛ به نقل از حضرتی و همکاران، 1384). بیماری­های مزمن از قبیل ام ­اس، تهدیدی برای شبکه روابط اجتماعی افراد آسیب­دیده است. بازگشت­های بیماری ام­ اس مکانیسم­های مقابله­ای بیمار و خانواده­اش را به چالش می­کشد. اثرات این بازگشت­ها، اعضای خانواده افراد، دوستان، دنیای شغلی و آموزشی و جامعه بزرگتر را تحت تأثیر قرار می­دهد. اعضای خانواده و افراد در شبکه­های اجتماعی یا شغلی بیمار، ممکن است در واکنش به این بازگشت­ها احساس گناه، اضطراب و احساسات منفی دیگر داشته باشند. لکه ننگ، بعضی اوقات با بیماری­های مزمن همراه است و ناتوانی یک استرس ثابت برای بیماران و خانواده­هایشان است. همچنین این بیماری ممکن است برنامه­های بلندمدت، امیدواری برای آینده و امنیت کلی فرد را تهدید کند (هالپر[6]، 2007).

همانطور که بیماری­های مزمن، بدون درمان قطعی و دارای دوره نسبتاً طولانی مدت هستند لازم است که بیماران با محدودیت­هایی که شرایط­شان به آنها تحمیل کرده است زندگی کنند. مطالعه بر روی مقابله با بیماری­های مزمن و حمایت اجتماعی از بیماران مزمن که در طی 15 سال گذشته به شدت افزایش یافته است، نشان می­دهد که در بسیاری از موارد عوامل استرس­زا با بیماری مزمن همراه است و بیماران را وابسته به کسب حمایت از محیط اجتماعی­شان می­کند. علاوه بر این مطالعات نشان داده­اند که هم مقابله و هم حمایت اجتماعی، تاثیر مستقلی بر سلامتی بیماران مزمن دارند (کرلین[7] و همکاران، 1997).

بیماری مولتیپل اسکلروزیس[8] (MS) اولین بار در سال 1868 میلادی توسط جی­چرکوته[9] پروفسور دانشگاه پاریس که او را پدر علم نورولوژی[10] می­نامند توصیف شد (چرکوته، 1868؛ به نقل احمدزاده راجی و همکاران، 1390). پس از وی اوگن دویس[11] (1930-1858)، جوزف بالو[12] (1979-1895) و پاول فردیناند شیلدر[13] (1940-1886) نیز مواردی از بیماری را توصیف کردند این بیماری در سال 1995 به نام مولتیپل اسکلروزیس نام­گذاری شد (کامپستون[14]، 2008؛ به نقل از همان). این بیماری با وجود درمان­های متعدد یکی از ناتوان­کننده­ترین بیماری­هاست که بر جنبه­های مختلف زندگی فرد تأثیر داشته، به ویژه کیفیت زندگی مربوط به سلامتی در بیماران با فرم متوسط و پیشرفته به طور کلی پایین بوده و این موضوع باعث افسردگی زیادی در آ­ن­ها می­شود (کسلرینگ[15]؛2000؛ به نقل از حسین مدنی و همکاران، 1384). به نظر می­رسد روش­های مقابله­ای در تطابق با بیماری مولتیپل اسکلروزیس موثرند و به ویژه روش­های مقابله­ای مسئله­مدار تأثیر مثبت زیادی در تطابق با بیماری دارند (اوبرین[16]، 1993؛ به نقل از مدنی و همکاران، 1384). بدین ترتیب در این تحقیق برخی عوامل روانی- اجتماعی  موثر بر استراتژی­های مقابله­ای این بیماران بررسی می­شود.

ارشد بررسی عوامل مؤثر بر تخریب گرایی(وندالیسم)در بین نوجوانان

2-1-2-3نظریه کنترل اجتماعی.. 14

2-1-2-4نظریه تالکوت پارسونز.. 17

2-1-2-5نظریة آنومی مرتون.. 19

2-1-2-6نظریه‌ عمومی کژرفتاری اجتماعی… 22

2-1-2-7نظریه پاره گروه بزهکار آلبرت کوهن…. 25

2-1-2-8نظریه درون فهمی کج‌رفتاری یا خنثی سازی دیوید ماتزا………………………………….. 27

2-1-3نظریه‌های بین رشته‌ای و تلفیقی……. 30

2-1-3-1نظریه برآیند کلارک.. 30

2-1-3-2رویکـرد فـــرد ـ محیطی گلدشتاین… 32

2-2پیشینه تحقیق…….. 39

2-2-1تحقیقات داخلی… 39

2-2-2تحقیقات خارجی… 43

2-3چارچوب نظری……. 44

2-4مدل نظری…….. 47

2-5فرضیات تحقیق……. 48

فصل سوم روش اجرای تحقیق

3-1مقدمه….. 50

3-2روش تحقیق……… 50

3-3جامعه و حجم نمونه و روش نمونه گیری………………. 50

3-4متغیرهای تحقیق(تعریف مفهومی)………………………………………………………………………………………………………51

3-5متغیر‌های پژوهش(تعریف عملیاتی)……………… 51

3-6روش و ابزار گرد آوری اطلاعات……………… 53

3-7روش های تجزیه و  تحلیل داده ها…………….. 54

فصل چهارم تجزیه و تحلیل و بیان نتایج حاصل از تحقیق


4-1مقدمه…………. 57

4-2متغیرهای زمینه ای……….. 57

4-2-1سن…. 57

4-2-2پایه تحصیلی.. 58

4-3متغیرهای مستقل.. 58

4-3-1پایگاه اجتماعی-اقتصادی….. 58

4-3-1-1میزان درآمد خانواده.. 58

4-3-1-2میزان تحصیلات والدین.. 59

4-3-1-3رتبه شغل والدین.. 59

4-3-1-4پایگاه اجتماعی – اقتصادی دانش آموز…. 60

4-3-2وضعیت تحصیلی… 60

4-3-2-1میزان معدل تحصیلی.. 60

4-3-3عوامل خانوادگی… 61

4-3-3-1طلاق و جدایی پدر و مادر.. 61

4-3-3-2روابط بین پدر و مادر.. 62

4-3-3-3گرمی روابط نوجوان با خانواده.. 62

4-3-4همسالان…… 63

4-3-4-1سابقه بزهکاری در همسالان.. 63

4-3-4-2عضویت در گروه های بزهکاری.. 64

4-3-4-3تایید رفتار تخریب گرایی توسط همسالان………… 64

4-3-5مدرسه……….. 65

4-3-5-1روابط با معلمان.. 65

4-3-5-2روابط با همکلاسی ها.. 66

4-3-6جامعه پذیری.. 66

4-4متغیر وابسته : رفتار تخریب گرایی…………… 67

4-5تحلیل استنباطی…………… 68

4-5-1روابط همبستگی… 68

4-5-2مقایسه گروه ها… 69

4-5-2-1مقایسه رفتار تخریب گرایی برحسب پایه تحصیلی…………..   69

4-5-2-2مقایسه رفتار تخریب گرایی برحسب وضعیت زندگی………..   70

4-5-3آزمون فرضیات تحقیق………… 71

4-6تحلیل رگرسیونی………….. 72

4-6-1بررسی رابطه همزمان میان متغیرها بوسیله رگرسیون چند متغیر…………………………………………………… 72

فصل پنجم بحث و تفسیر و نتیجه گیری و جمع بندی

5-1خلاصه تحقیق……. 75

5-2نتیجه گیری……………… 77

5-3پیشنهادات…………… 79

منابع

یک مطلب دیگر :


منابع فارسی…………………………………………………………………………………………………………………………………….82

منابع غیرفارسی………………………………………………………………………………………………………………………………..82

پیوست

پرسشنامه…………………………………………………………………………………………………………………………………………84

چکیده…………………………………………………………………………………………………………………………………………….87

 

 

 

 

فهرست جدول ها

عنوان                                                                                                                                صفحه

جدول ‏4‑1: توزیع فراوانی سن پاسخگویان.. 57

جدول‏4‑2: توزیع فراوانی پایه تحصیلی پاسخگویان.. 58

جدول ‏4‑3: توزیع فراوانی درآمد ماهیانه خانواده پاسخگویان.. 58

جدول‏4‑4: توزیع فراوانی تحصیلات والدین پاسخگویان.. 59

جدول‏4‑5: توزیع فراوانی منزلت شغلی والدین پاسخگویان.. 59

جدول‏4‑6: توزیع فراوانی پایگاه اجتماعی – اقتصادی پاسخگویان.. 60

جدول‏4‑7: توزیع فراوانی معدل تحصیلی پاسخگویان.. 60

جدول‏4‑8: توزیع فراوانی طلاق والدین پاسخگویان.. 61

جدول‏4‑9: توزیع فراوانی روابط والدین پاسخگویان.. 62

جدول‏4‑10: توزیع فراوانی روابط پاسخگویان با والدین.. 62

جدول‏4‑11: توزیع فراوانی سابقه بزهکاری در همسالان.. 63

جدول‏4‑12: توزیع فراوانی عضویت همسالان در گروه های بزهکار.. 64

جدول‏4‑13: توزیع فراوانی تایید رفتار تخریب گرایی توسط همسالان.. 64

جدول‏4‑14: توزیع فراوانی رابطه دانش آموز با معلم.. 65

جدول‏4‑15:  توزیع فراوانی رابطه با همکلاسی ها.. 66

جدول‏4‑16: توزیع فراوانی جامعه پذیری.. 66

جدول‏4‑17:  گویه های رفتار تخیب گرایی.. 67

جدول‏4‑18: همبستگی بین متغیرها.. 68

جدول شماره ‏4‑19: بررسی وجود اختلاف میانگین در پایه های تحصیلی بوسیله آزمون F. 69

جدول شماره‏4‑20: مقایسه چندگانه پایه ها به وسیله آزمون توکی.. 70

جدول شماره ‏4‑21: مقایسه میانگین رفتار تخریب گرایی در دو گروه دانش آموزان تک  و دو والد.. 70

جدول شماره‏4‑22:  مدل رگرسیونی.. 72

 

 

 

چکیده

وندالیسم یا خرابکاری هاى شهرى یکى از مشکلات و معضلات جوامع شهرى به ویژه در حاشیه آنهاست که همگام با رشد و توسعه شتابزده شهر و درونى نشدن فرهنگ شهرنشینى در بین جوامع مختلف به وجود آمده است. هدف اصلی این تحقیق بررسی عوامل مؤثر بر تخریب گرایی(وندالیسم) به عنوان رفتاری بزهکارانه در بین  نوجوانان دانش آموز پسر دبیرستان های شهرستان جاسک می باشد. در این تحقیق از چند رویکرد نظری برای تبیین رفتار وندالیستی دانش آموزان استفاده شده است که شامل نظریه کلارک، نظریه پاره گروه بزهکار آلبرت کوهن، نظریه ساترلند و کرسی و نظریه ماتزا می باشد.

روش نمونه گیری بصورت خوشه ای و تصادفی ساده می باشد. برای این منظور ابتدا از بین دبیرستان های شهرستان جاسک، چهار دبیرستان و از هر دبیرستان سه کلاس در پایه های مختلف انتخاب شد در مجموع از 253 نفر پرسشنامه تکمیل شد.

با توجه به نتایج حدود 24 درصد دانش آموزان دارای رفتار وندالیستی بالا، 35 درصد متوسط و 38 درصد دارای رفتار وندالیستی پایین هستند. جدول رگرسیون نشان می دهد که میزان تأثیر وضعیت همسالان 54/0 ، میزان تأثیر وضعیت تحصیلی 26/0 – ، تاثیر سن 23/0 و میزان تاثیر پایگاه اجتماعی -اقتصادی می‌باشد، مشاهده می‌شود وضعیت همسالان بیشترین تأثیر(وزن) را در رفتار تخریب گرایی دارد. این چهار متغیر نزدیک به 55 درصد تغییرات واریانس متغیر وابسته را تبیین می‌نمایند.

 

کلمات کلیدی: وندالیسم، دانش آموزان، جامعه پذیری، نوجوانان، شهرستان جاسک

 

 

 

 

1         فصل اول

 

کلیات تحقیق